Sophie in 't Veld wil inzage eigen dossier VS

Wed Jul 2 09:55:56 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  2 juli 2008
Auteur: Marjolein van Diggelen

Sophie in 't Veld wil inzage eigen dossier VS

Rotterdam, 1 juli. Europarlementarier Sophie in 't Veld (D66) heeft gisteren
bij een rechtbank in Washington D.C. een aanklacht ingediend tegen de
Verenigde Staten, omdat ze duidelijk te horen wil krijgen welke informatie er
over haar is verzameld door de Amerikaanse autoriteiten.

'Als ik de VS inreis word ik extra gecontroleerd ten opzichte van andere
buitenlandse reizigers. Ik wil weten waarom ik er steeds wordt uitgehaald,
waar ik op word gecontroleerd en of ik eventueel op een lijst sta.' Ze wil
aantonen dat de bezwaarprocedure voor gewone burgers ontoegankelijk is.

Negen maanden geleden heeft de europarlementarier inzage gevraagd in haar
dossiers, op basis van de Freedom of Information Act, de Amerikaanse Wet
openbaarheid van bestuur. Een aantal ministeries heeft In 't Veld gezegd
niets te hebben, andere hebben niet geantwoord. 'Van een aantal registers
is dat merkwaardig, want daarin worden alle reizigers geregistreerd. Via de
rechter wil ik nu afdwingen dat ik een antwoord krijg. Eergisteravond heeft
het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid een brief aan mijn
advocaat gestuurd dat er bij nader inzien toch wel wat is. Al verwacht ik
niet dat mijn dossier heel spannend is.'

Waar het In 't Veld om gaat is aan te tonen hoe ondoorzichtig de procedure
is voor gewone burgers. De VS en de EU onderhandelen al anderhalf jaar lang
onofficieel over de bescherming van persoonsgegevens, onder andere bij
vlucht- en bankgegevens. Onduidelijk is welke gegevens er worden bewaard.
In 't Veld: 'Ik ben een meer dan gemiddeld ingelichte burger. Als het voor
mij al zo moeilijk is om inzicht te krijgen in mijn gegevens, kun je nagaan
hoe moeilijk het is voor een gemiddelde burger. De fundamentale vraag is
welke positie de burger heeft ten opzichte van de overheid.'

De VS en de EU staan op het punt een overeenkomst te sluiten over de
bescherming van persoonsgegevens. De partijen zijn het over veel dingen
eens, behalve over de procedure die Europeanen kunnen volgen als er iets
fout gaat.

--------
(c) 2008 PCM