diep gezonken

Wed Jul 2 09:32:27 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[N.a.v. van de opmerkingen van Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>]

Tjerk, ik mis een argument.

Kennelijk vind jij zo'n begrafenis een goed idee en Nekschot een grappige man.
Geenstijl is overigens van Telegraaf-journalist Dominique Weesie. Ik ken deze
meneer net zo min als ik Nekschot kende (ik ben eerlijk gezegd niet erg thuis
in hun wereld) maar heb inmiddels begrepen dat hij nog wel eens wil oproepen
immigranten te vermoorden. En Opinio was een weerzinwekkend blaadje - het gaat
er niet om dat Balkenende natuurlijk nooit op een fake-interview had moeten
reageren, het gaat er om dat de JD dat nu ook alweer doen. Daarenboven vind ik
dat duidelijk moet zijn *waarom* ze op deze dag demonstreren (okee, mensen gaan
dan lachen - maar doe dan ook eens normaal).

Het gaat erom dat van de Vrijheid van meningsuiting langzamerhand iets heel erg
smerigs wordt gemaakt. Een wapen in de handen van de meest bekrompen mensen die
anderen het liefst iets vreselijks zouden aandoen. Als de JD dan perse in het
kader daarvan iets meenden te moeten doen, dan hadden ze in deze tijd beter als
quasi-onderwerp de Koran kunnen kiezen dan Nekschot/Geenstijl/Opinio. Sluit mooi
aan bij de koers die Pechtold momenteel kiest.

Is het al dan niet een foutje dat men impliciet zegt dat er in Nederland in de
periode 1940-1945 Vrijheid van meningsuiting was ? Het is te hopen maar gezien
de gemaakte keuzes vrees ik ergens van niet. 1815 refereert naar de tweede
Grondwet waarin de 'vrijheid van drukpers' (zeg maar: van 'meningsuiting') werd
ingesteld; maar waarom werd ze zogenaamd in 2008 afgeschaft ? Zijn ze wel helemaal
goed bij hun hoofd ?

Dat is toch waar het om gaat ?