Definitie Ontplooiingsstaat

Thu Jan 31 11:09:16 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als men bij Google kijkt, kijkt hoe vaak het woord 'ontplooiingsstaat'
gebruikt wordt en hoe vaak dat geschiedt bij LuxVoor of in combinatie
met LuxVoor
   http://www.google.nl/search?q=ontplooiingsstaat
   http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ontplooiingsstaat+site%3Aluxvoor.nl
   http://www.google.nl/search?q=ontplooiingsstaat+AND+(luxvoor+OR+lux)
Dan is dat 50 keer in totaal, 13 maal bij LuxVoor zelf en 44 maal in
combinatie met LuxVoor.

Zoekt men iets anders,
   http://www.google.nl/search?hl=nl&q=ontplooiingsstaat+-luxvoor+-lux
dan zijn er 11 LuxVoor-loze referenties naar de ontplooiingsstaat en
deze gaan over de liberale,
   meritocratie en talentstaat
En daarmee weten we wat er onder deze term verstaan moet worden. Iemand
is waard wat'ie kan en de rest kan doodvallen.

Van de 11 referenties is er 1 die voor ons interessant is. Op,
   http://www.jongedemocraten.nl/uploads/WEBDEMO%202006-3.pdf
zegt Pechtold,
   De globalisering raakt iedereen en daarmee verandert een nationale
   identiteit ook. Er zijn dan mensen die zoeken naar de belofte van een
   nieuwe zekerheid in een sociaal model. Ik zeg dat de wereld zich niet
   laat vangen in modellen. Ik wil eerder een zogenoemde ontplooiingsstaat
   in plaats van een al dan niet geherstructureerde verzorgingsstaat.

Dit lijkt me niet alleen vrij vaag maar het druist ook tegen het indeter-
minisme in. En daarmee tegen vrijzinnige politiek.

Men moet de toekomst niet willen vastleggen.