Wat betekent ontplooien echt ?

Sun Jan 27 11:15:27 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat betekent ontplooien echt ?

Ontplooien is niets anders dan het zich ontwikkelen. Tot wasdom komen,
emanciperen. Een kind dat de wereld ontdekt, zichzelf in de wereld
herkent en zich daaraan aanpast, en op die wijze zichzelf wordt. Meer
is het niet. Een kleinigheid, een futilliteit. Eerder iets dichterlijks
dan iets materieels. In mijn woordenboek komt het woord zelfs niet eens
voor.

De liberale ontplooiingsklojo doet het omgekeerde: de wereld dient zich
aan te passen aan de liberaal. De enige manier om diens kolder te bewerk-
stelligen is van elke burger *van wieg tot graf* liberaal gedrag te
eisen.
Oftewel: hersenspoelen zo'n kind, het z'n vrijheid afpakken, en onder te
laten gaan in een wereld van dubbele bodems die het niet begrijpt. George
Orwell schreef er ooit een boek over...

Dat Vrijmetselaars hierop uit zijn, verbaast me niet in het minst.