Wraakfantasie ën en Hillary

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Jan 10 16:13:14 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 10-01-08 heeft Hein van Meeteren<heinwvm at chello.nl> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Citaat:

Zucht ... Waarom hebben die niet meteen serieus gereageerd op het Fins Tuusula?
En, het is niet de kans, maar het niet meer hebben(/zien) van
normale/andere mogelijkheden.

> Niet alleen jongeren, denk ik. Oom veel ouderen, en middelbaren,
> eigenlijk overal lopen mensen rond met wraakfantasiën.

Dat is dan ook niet het probleem, wel waardoor ze zijn veroorzaakt

> De belangrijkste
> oorzaak ligt naar mijn idee in het weggestoten, kin het uitgestoten
> worden als medemens. De vernedering van de niet-erkenning als mens is
> ondraaglijk.

Middels de niet-erkenning ....

> Zal vroeg of laat tot repercussies leiden.

Da´s de vraag. De uitzichtloosheid, of zelfs maar de onmogelijkheid
c.q. van het perspectief op verandering zal uiteindelijk tot repercussie
leiden, Hein.

> Het is geen
> goedpraten wat ik doe, het is een nuchtere constatering, ook op basis
> van mijn werk (veel te maken met ontslagzaken waarbij mensen uit een
> organisatie worden gezet).

Vat ´em.

> Erkenning is voor mij het sleutelbegrip geworden van vrijwel alle
> menselijke drama's de afgelopen jaren. Liever: het ontbreken van
> erkenning.

En als gevolg daarvan: derhalve het perspectief op nieuwe mogelijkheden ....

> In gezinnen die scheiden worden vaders te vaak weggestoten
> door de moeder en uiteindelijk door de kinderen (dwaze vaders).

Ja, en in een CDA hoeksteen zijn die het kind van de politieke rekening.
Hun mensenrechten moeten zwichten voor een maffiabende die een politieke
partij heet, en die godsamme zogenaamd een meerderheid vertegenwoordigd, kunst!!

> In het
> bedrijflsven lopen talenten rond die worden weggestoten door de
> carrierehongerigen, die nét iets rattiger zijn dan de anderen en goede
> banen inpikken.

Daar gaat je innovatie man/vrouw ....

> In de politiek, het hoeft geen betoog, hetzelfde laken
> en pak: de lepen en de stevige ellebogen, gekoppeld aan sluwe
> strategische en tactische zetjes, brengen nét die grote bek of gladde
> bestuurder in de juiste positie.

Niet de kwaliteit dus, maar de mate van diens gladjanus gehalte?

> Veel mensen met talent, visie of potentiële vermogens leggen het af, en
> verdwijnen.

Weg innovatie ...

> Omdat ze de ranzige rattenstrijd niet wensen aan te gaan, en
> zich dan maar terugtrekken.

Een zesjescultuur in het bestuur!!!

> Klokkenluiders, ook zo'n voorbeeld: mensen
> die de guts hebben wantoestanden aan de kaak te stellen, mensen die
> tegen hun kleine eigenbelangetje in het opnemen voor het grotere goed
> van rechtvaardigheid en eerlijkeid.

Blij dat je het (h)erkend, Hein. ;)

> Kloekenluiders eindigen steevast in
> armoede en vergetelheid, heeft onderzoek aangetoond. Ze worden bestraft
> voor hun eerlijkheid.

De ´boodschap´ moet vooral het puberale gedrag onderschrijven; dat je
je maatje(s) niet naait. Dat je zelfs je eigen land ermee te kakken zet ...

> De westerse samenleving is doortrokken van niet -ekenning, doordat de
> slectieprocessen niet goed verlopen en de verkeerde criteria het winnen.

Dat is het verkeerde criterium, Hein idd, dat ´winnen´. Je ontkent er
impliciet de verliezers -die er altijd zijn-  mee.

> En dan krijg je de wrok-beweging. Dan gaan al die mensen fantaseren over
> de grote wraak, de enorme klap, het gigantisch terugslaan, zodat "men"
> weet dat ze bestaan en ook wat te vertellen hebben.

Het is de ultieme poging alsnog gehoord te worden, maar waarbij niet
meer gerekend wordt op erkenning

> Desnoods door een
> dramatische zelfmoord in scene te zetten.Desnoods door je hele gezin
> neer te schieten. Het gebeurt, we lezen het regelmatig in de krant.

Aan hun lot overgelaten en verantwoordelijk gesteld waar al aangegeven
was dat men die niet (geheel) kon dragen

> De kern ligt in de wijze waarop we met elkaar omgaan.

Eens ...

> Uitsluiten versus binnensluiten.

Lastiger. Het is ook  niet het tegenover elkaar zetten van
kwaliteiten. Die dragen juist bij aan ...

> Erkennen ipv wegmeppen.

Idem ... ´Erkennen´ is een uitkomst/samenvallen van vele aspecten.

> Obama heeft de toon goed te
> pakken, Hillary niet. Obama wil mensen betrekken, erkennen, kracht
> geven. Hillary wil vechten, winnen, en dus....uitsluiten.

Dacht ik ook aan. Wil ze wel echte democratie, verandering?

> Ik vrees dat Hillary gaat winnen,

Ik denk het niet ... wat is er te winnen?

> Zomaar een gedachte,

Tel uit je winst ;)

Henk Elegeert