Wraakfantasie ën en Hillary

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jan 10 14:46:58 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Citaat:
> Epidemie van jongeren met wraakfantasieën
> Wereldwijd lopen er honderden en misschien wel duizenden jongens rond
> met exact dezelfde wraakfantasieën als de daders van Colombine,
> Virginia Tech en het Finse Tuusula. De kans dat ze tot daden overgaan
> neemt toe. Dat stelt de Duitse criminoloog Frank Robertz vanavond in
> EénVandaag. Hij geldt als een van de weinige experts op het gebied van
> 'school shootings' schietpartijen op scholen.
Niet alleen jongeren, denk ik. Oom veel ouderen, en middelbaren,
eigenlijk overal lopen mensen rond met wraakfantasiën. De belangrijkste
oorzaak ligt naar mijn idee in het weggestoten, kin het uitgestoten
worden als medemens. De vernedering van de niet-erkenning als mens is
ondraaglijk. Zal vroeg of laat tot repercussies leiden. Het is geen
goedpraten wat ik doe, het is een nuchtere constatering, ook op basis
van mijn werk (veel te maken met ontslagzaken waarbij mensen uit een
organisatie worden gezet).
Erkenning is voor mij het sleutelbegrip geworden van vrijwel alle
menselijke drama's de afgelopen jaren. Liever: het ontbreken van
erkenning. In gezinnen die scheiden worden vaders te vaak weggestoten
door de moeder en uiteindelijk door de kinderen (dwaze vaders). In het
bedrijflsven lopen talenten rond die worden weggestoten door de
carrierehongerigen, die nét iets rattiger zijn dan de anderen en goede
banen inpikken. In de politiek, het hoeft geen betoog, hetzelfde laken
en pak: de lepen en de stevige ellebogen, gekoppeld aan sluwe
strategische en tactische zetjes, brengen nét die grote bek of gladde
bestuurder in de juiste positie.
Veel mensen met talent, visie of potentiële vermogens leggen het af, en
verdwijnen. Omdat ze de ranzige rattenstrijd niet wensen aan te gaan, en
zich dan maar terugtrekken. Klokkenluiders, ook zo'n voorbeeld: mensen
die de guts hebben wantoestanden aan de kaak te stellen, mensen die
tegen hun kleine eigenbelangetje in het opnemen voor het grotere goed
van rechtvaardigheid en eerlijkeid. Kloekenluiders eindigen steevast in
armoede en vergetelheid, heeft onderzoek aangetoond. Ze worden bestraft
voor hun eerlijkheid.
De westerse samenleving is doortrokken van niet -ekenning, doordat de
slectieprocessen niet goed verlopen en de verkeerde criteria het winnen.
En dan krijg je de wrok-beweging. Dan gaan al die mensen fantaseren over
de grote wraak, de enorme klap, het gigantisch terugslaan, zodat "men"
weet dat ze bestaan en ook wat te vertellen hebben. Desnoods door een
dramatische zelfmoord in scene te zetten.Desnoods door je hele gezin
neer te schieten. Het gebeurt, we lezen het regelmatig in de krant.

De kern ligt in de wijze waarop we met elkaar omgaan. Uitsluiten versus
binnensluiten. Erkennen ipv wegmeppen. Obama heeft de toon goed te
pakken, Hillary niet. Obama wil mensen betrekken, erkennen, kracht
geven. Hillary wil vechten, winnen, en dus....uitsluiten.
Ik vrees dat Hillary gaat winnen,

Zomaar een gedachte, Groeten