Wilders ter dood veroordeeld

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Feb 28 09:33:34 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Je hebt nu eens helemaal gelijk, Marc. De dames en heren fundamentalisten
ontpoppen zich als ware dictators en van onze politiek-correcte politici
vernemen wij niks over handhaven van moderne vrijheden. Ik lees toevallig
nu het politieke pamflet "Het Verraad Van Links" van de AD-journalist Carel
Brendel (zoon van de besnorde radencommunist en Parool-journalist Cajo
Brendel die in Bilthoven zo'n beetje mijn buurman was, ook in een
vrijstaand huis woonde en die de hele voorkamer patriarchaal had
gereserveerd voor zijn typemachine).

Brendel vergelijkt de reacties van de liberale bourgeoisie en vooral de
gelovige kleinburgers 1880-1920 op de toen opkomende sociaal-democratische
beweging met die houding van PvdA-ers en CDA-ers anno 2000 tegenover de
multicult en conservatieve moslims. 't Is een nogal beschamende
vergelijking, de PvdA afgezakt tot het niveau van de christenen anno 1900
die de democratie verkwanselen.

In Brendels boek wordt trouwens ook gememoreerd dat de opkomende sociale
beweging in haar antireligie-standpunten sterk werd beinvloed door de
Vrijmetselarij, althans de progressieve personen daarin. Verder herinnert
hij er nog maar eens fijntjes aan dat de massa van arbeiders een eeuw terug
zeer orangistisch en gelovig was, vergelijkbaar met de religiositeit van
veel immigranten nu (een half miljoen moslims utieindelijk).

hv,u
------