How do we believe in God?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Feb 21 12:44:54 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 21-02-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>   http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article3393198.ece
>   stelt,
>  >They will not attempt to solve the question of whether God exists but
>  >they will examine evidence to try to prove whether belief in God
>  >conferred an evolutionary advantage to mankind. (...) "a scientific
>  >approach to why we believe in God and other issues
>              ^^^
>   Dit is pseudo-wetenschap. Een mens gelooft, niet de Mens. Vragen naar
>   een *waarom* is niet wetenschappelijk.

Er valt (in waarom termen) te denken aan inmiddels rudimentaire
gedragspatronen, zoals; "follow the leader". Als dat ergens
aantoonbaar in de hersenpan/-stam zou zitten zou dat veel kunnen
verklaren, lijkt mij.

>   Een wetenschapper zou doorvorsen *hoe* geloof in elkaar steekt.

?? Hoe dan, als je niet weet waar je wat moet zoeken? Dat wordt dan
slechts koffiedik, waarbij elke ´wetenschapper´ weer diens (eigen)
gelijk haalt.

> Dus
>   in welke *denkfouten* mensen persisteren wanneer ze in God geloven.

Dat lijkt me staat daar los van. Het is aantoonbaar dat ze denkfouten
maken, maar niet waarom ze dat doen, en vooral waarom ze dat blijven
doen. Soms een heel leven lang.

>   Dat is weer wel interessant omdat dezelfde of soortgelijke fouten
>   ook gemaakt worden wanneer mensen in andere zaken dan God geloven.
>   In het liberalisme bijvoorbeeld.

Eens. Ze maken nog alleens (zo niet; altijd) gebruik van
vooruitkijken/toekomst denken en vooral van fundenken waarin de
voorspellingen het pad zouden volgen die tot het (lees:hun)
succesverhaal leiden.

Obama´s ´change´ bv. alsof dat een garantie zou zijn tot echte
verandering/verbetering(en). Bovendien, elke andere President zal een
verandering inhouden, waarom zou je anders om de 4 jaar een andere
kiezen?

Kinderen willen weleens in dergelijk ´machts´ denken vervallen om de
´spoken´ in hun hoofd te verdrijven ...  :)

>   denken en zich daarom niet bewust raken van hun eigen misvattingen.

Veel hangt samen met een vreemd verschijnsel, nl. de eigen verkeerde
keuze als de goede/beste te willen blijven aanmerken. Men heeft het
vaak zelf niet eens door dat men dat uberhaupt doet/heeft gedaan.

>   Met gelooft in wat men denkt maar met dat denken zelf gaat van alles
>   mis: denken verwordt al snel tot fantaseren.

Men weigert te toetsen, idd. Telkens opnieuw. Veelal
cirkelredenering(en) die wel beschouwd fantastisch zijn. :)) Het heeft
weinig met de realiteit.

>  >The project will also examine whether belief in the afterlife is
>  >something that needs to be taught or is a product of natural selection.
>
>   Het berust op denkfouten, meer niet.

Jij bent al tot de enige juiste conclusie? :)

> Zo'n project is daarmee zinloos.

Weet ik niet. Het zou het opnieuw erover nadenken weer eens kunnen bevorderen.

Misschien kan het Minister Predikant Jan Peter Balkenende kunnen
weerhouden van onzinnige uitspraken vanuit Het Katshuis, en dat op een
verloren Zondag ??!! :))

 'Zonder geloof kun je niet functioneren', zei Jan-Peter Balkenende
afgelopen zondag in 'Hour of Power'

Zie: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article506242.ece/PvdA_pest_Balkenende_met_vragen_over_geloof

>  >He and his colleague Roger Trigg will be investigating whether religion
>  >is a part of the selection process that has helped humans survive or
>  >merely a byproduct of evolution.
>
>   Dit is een absurde vraag die zelf van denkfouten getuigt. Van geen van
>   de twee suggesties kan sprake zijn.
>
>   Geloof is niets anders dan een onbehandelbare stoornis.

Je kunt ten alle tijden een andere keuze maken .... Van (de)
vastgeroeste denkpatronen kom je lastiger af.

Henk Elegeert