Terras-democratie: JD legt 'het vrije uitgaan' uit

Thu Feb 21 12:05:56 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De Jonge Democraten hebben zojuist een stuk op hun website gezet over het
vrije uitgaan...

Het stuk (met daarin nogal wat taalfouten) staat op,
   http://www.jongedemocraten.nl/content/view/2583/2157/
Alwaar,
   Dit alles vormde voor de Jonge Democraten een aanleiding om een burger-
   initiatief over dit onderwerp in te dienen. Hierin stellen wij voor dat
   de overheid de bevoegdheid om de horecasluitingstijden naar zich toetrekt
   om deze vervolgens vrij te geven. Wij willen immers toe naar een vrije
   samenleving. Vrij, omdat mensen zelf kunnen bepalen wanneer zij uitgaan,
   en vrij, omdat het aan de uitbater zelf is wanneer hij zijn zaak sluit.

Wie - afgezien van twee storende fouten (er wordt tot twee maal toe een
deel van een zin ingeslikt, lijkt me) - begrijpt wat hier staat, mag het
zeggen. Ik vrees dat hier wordt bedoeld dat men vindt dat de horeca pas
dicht mag nadat men is uitgefeest.

Als men wat minder zou feesten dan zou men wellicht wat beter kunnen ver-
woorden wat men nu eigenlijk wil. Wie weet wat men wil, verlangt op slag
minder fanatiek naar 'vrijheid'. 'Wil' en 'vrijheid' staan elkaar weer
eens lelijk in de weg - kennelijk is zoiets een liberaal kwaaltje.