How do we believe in God?

Thu Feb 21 09:07:31 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article3393198.ece
 stelt,
>They will not attempt to solve the question of whether God exists but
>they will examine evidence to try to prove whether belief in God
>conferred an evolutionary advantage to mankind. (...) "a scientific
>approach to why we believe in God and other issues
             ^^^
 Dit is pseudo-wetenschap. Een mens gelooft, niet de Mens. Vragen naar
 een *waarom* is niet wetenschappelijk.

 Een wetenschapper zou doorvorsen *hoe* geloof in elkaar steekt. Dus
 in welke *denkfouten* mensen persisteren wanneer ze in God geloven.
 Dat is weer wel interessant omdat dezelfde of soortgelijke fouten
 ook gemaakt worden wanneer mensen in andere zaken dan God geloven.
 In het liberalisme bijvoorbeeld.

 Volgens mij komt elk geloof voort uit het feit dat mensen niet leren
 denken en zich daarom niet bewust raken van hun eigen misvattingen.
 Met gelooft in wat men denkt maar met dat denken zelf gaat van alles
 mis: denken verwordt al snel tot fantaseren.

>The project will also examine whether belief in the afterlife is
>something that needs to be taught or is a product of natural selection.

 Het berust op denkfouten, meer niet. Zo'n project is daarmee zinloos.

>He and his colleague Roger Trigg will be investigating whether religion
>is a part of the selection process that has helped humans survive or
>merely a byproduct of evolution.

 Dit is een absurde vraag die zelf van denkfouten getuigt. Van geen van
 de twee suggesties kan sprake zijn.

 Geloof is niets anders dan een onbehandelbare stoornis.