Mon Feb 18 10:33:21 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>,
>Toen ik in de raad van Utrecht zat, hebben we met succes het vrijlaten van
>de sluitingstijden binnen de Utrechtse horeca ingevoerd,

 Dat was hopelijk toch wel een 'ad hoc'-beslissing ?

 Vervelende bijkomstigheid van de job politicus is dat men over de raarste
 dingen een mening moet hebben. 'Wat is de maximale hoogte voor een hooi-
 berg ?', 'Hoeveel kiezelsteentjes liggen er minimaal per vierkante meter
 op een fietspad ?' en 'Hoe laat sluit de horeca ?'

 De laatste jaren komt D66 graag in het nieuws met dit soort onderwerpen
 - met name met het laatste (inclusief verwarmde terrassen en aan welke
 kant van de drempel een deurmat moet liggen) - maar geeft er dan ook nog
 eens een zwaar-overdreven ideologische draai aan. Daardoor gaan mensen
 zitten lachen om D66 en dat is dan terecht.
 Hier concentreerde mijn kritiek zich op. De JD is een rare yin-yang club,
 extreem conservatief, extreem deterministisch, elk contact met de werke-
 lijkheid verloren.

 Er wordt nu een beetje geexperimenteerd met een burgerinitiatief om in de
 Kamer iets te mogen aankaarten. D66 hoort *voorstander* van een dergelijk
 initiatief te zijn. Hier ontstaat zo'n initiatief en wat doet D66 op gezag
 van die klierende JD ? Men pompt het de grond in op ideologische grondsla-
 gen. Zoiets kan beslist niet door de beugel - het geeft slechts aan hoe
 ontaard de JD en Geel D66 zijn. Kaas gegeten van 'democratie' heeft men
 kennelijk niet. Men stelt zich weer eens aan als een klein kind dat z'n
 zin niet krijgt in plaats van er wijselijk het zwijgen toe te doen.

>In dat licht bezien vind ik jouw opmerking dat 02.00 uur laat zat is nogal
>bevoogdend. Overigens sloten de meeste kroegen in de binnenstad na het
>vrijlaten van de sluitingstijd doordeweeks gewoon op 1 of twee uur, maar
>nu was het aan de kroegbaas om dat te bepalen.

 Ik ben ooit nog eens formeel eigenaar geweest van de kroeg van m'n broer
 (vorige uitbater was failliet gegaan, vandaar zo'n constructie). Geen idee
 hoe laat m'n broer de deuren sloot - maar het zal wel laat geweest zijn.
                                                                      :-)