Weigeren homo's

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Feb 5 10:11:35 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Van der Ham zegt dat in de praktijk vooral homo's slachtoffer zijn van
> discriminatie op basis van religieuze bezwaren. De algemene wet
> gelijke behandeling is volgens hem bedacht om homo's te kunnen
> weigeren. "Het is onaanvaardbaar dat in ons huidige rechtssysteem
> homo's op juridische gronden geweerd mogen worden", zei hij maandag in
> een verklaring van D66.

Het blijft dus spelen, en voor een liberaal democraat is het, mijns
inziens, puur een afweging van vrijheden. De ene vrijheid heeft te maken
met discriminatie: niet geweigerd worden o.g.v. sexuele geaardheid, de
andere vrijheid heeft te maken met het recht op de vrije keuze binnen
(zelfsturende) organisaties van benoeming van eigen bestuurders en
personeel.
Voor mij is niet zo duidelijk dat de weigering van homo's in bepaalde
organisaties ingaat tegen de liberale en democratische beginselen. Even
belangrijk vind ik het dat clubs hun eigen (personele) inrichting *in
vrijheid* mogen en kunnen vormgeven.
De uitspraak van de RvS onlangs dat je moet kijken in een breder
verband: wordt iemand geheel en al uitgesloten voor een functie, dan is
er sprake van discrimimnatie, maar blijven er nog genoeg alternatieven
over, m.a.w. is er een ruime *keuze*, dan prevaleert de vrijheid van
inrichting.
Als homo weet ik donders goed dat op bepaalde scholen niet welkom ben.
Op een bijzondere school als een streng islamitisch college zal ik
lastig werk vinden. Op een bijzondere School met den Bijbel wordt het
ook geen sinecure. Ik weet het. Want zo zit de samenleving in elkaar.
Als liberale homo heb ik dan echter genoeg andere keuzen. Openbare
scholen. Vrijzinnige scholen.
Het vraagstuk is imo alleen nijpend voor streng christelijke of zwaar
islamitische homo's. Maar meestal weten die wel een modus vivendi te
vinden op de scholen/plaatsen waaar ze willen werken.  Vaak maken ze een
deal met de schoolleiding dat ze hun geaardheid verborgen houden,
onzichtbaar maken. Ook geen pretje, maar ze kunnen er kennelijk mee leven.
De zaak ligt dus subtieler dan Boris voorstelt.