D66 roomser dan de OESO

Antid Oto aorta at HOME.NL
Mon Feb 4 21:58:03 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
>
>  ??
>
>  Wat is dat nou voor onzin ?

Dat noemen ze ook reverse causality. Het gevolg gaat vooraf aan de
oorzaak, wat voorbestemming of fatalisme impliceert. Je stelde dat
oorzaak en gevolg in een "ruimteachtige ruimtetijd" kunnen omkeren.

Het heden veroorzaakt alleen een toekomst
>  (sterker nog: dat is de definitie van causaliteit); zelfs een verleden
>  veroorzaakt het heden niet.

Daar zijn de geleerden het nog niet over eens wat causaliteit nu precies
is, dus zo sterk kun je dat niet stellen. Het kip en ei probleem is zo'n
paradoxaal probleem van causaliteit.

>  Tijd is een coordinaat en dat is alles.

De vraag is of ruimtetijd en tijd hetzelfde zijn.

>  Is dat geen psychologie ? Lineaire tijd vs. cycli ?
>  Een fysicus zal zoiets nooit beweren.

We hebben een kalendersysteem dat er vrij lineair en cyclisch uit ziet.
De impact daarvan is enorm.

>  Zoek in wetenschappelijke literatuur naar de begrippen die ik noemde.
>  De relativiteits-theorie is keer op keer bewezen. Dit staat echt als
>  een huis. Probleem is dat mensen pogen zich er een voorstelling van te
>  maken waarbij ze begrippen hanteren die juist door deze theorie onder-
>  graven worden - dat is niet zo verstandig.

Doe dat ook niet dan. Ik ben het wel met je eens dat het beter zou zijn
om af te vragen wat en waarom er iets moet veranderen ipv iets klaar
maken voor de toekomst.