D66 roomser dan de OESO

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sun Feb 3 14:30:54 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Een Vrijzinnig-democraat weet evenwel dat de toekomst niet vastligt (het
> verleden trouwens ook niet) en dat zelfdiscpline de keerzijde is van de
> Vrije wil. De berichtgeving over wat de OESO zoal zou menen, druist nogal
> in tegen het Indeterminisme.

Ik vraag me af of een indeterministische houding op gespannen voet staat
met het historisch materialisme. Mijn eerste indruk is nee, want jij
bent voortdurend bezig met het verklaren van D66 mbv esoterische
beweringen die zijn oorsprong vinden in de geschiedenis. Een licht
ontaarde variant dus van het historisch materialisme die het bewustzijn
van 'Gele' D66ers niet verklaart aan de hand van hun sociale existentie
maar aan de hand van esoterie. Vreemd.
De feitelijke geschiedenis ligt vast, wat gebeurt is is gebeurt,
onafhankelijk of de werkelijkheid deterministisch of niet is,  alhoewel
je natuurlijk nooit het hele plaatje kunt overzien.