Privacy en OV-chipkaart

Mon Dec 29 19:06:04 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Glenn Mellonius <glenn at MELLONIUS.EU>,
>Ik heb ooit zo'n anonieme OV-chipkaart "gekocht" (...) (hopelijk is er
>niet automatisch van alles afgeschreven bij passeren van een poortje).

 Anonieme OV-chipkaarten kunnen niet automatisch worden geopwaardeerd
 - dat moet men zelf met z'n pinpas bij een automaat doen. Alleen per-
 soonlijke kaarten laten zich automatisch opwaarderen (logisch, want je
 bankrekening moet bekend zijn en dat is niet het geval bij een anonieme
 kaart) - je ziet dan *nooit* een automaat, tenzij je een fiets meeneemt
 of je kaart wilt uitprinten.

>Ik hoop dat hij nu nog werkt, want ik heb hem nooit in de sneltram in
>A'dam durven gebruiken.

 Dat kan pas sinds kort. Bij de metro zijn er poortjes en hoeft men niet
 uit te checken bij overstappen en bij trams/bus moet men *altijd* uit-
 checken - ook als men overstapt (als men binnen 35 minuten overstapt,
 betaalt men niet opnieuw het instaptarief).

 Technisch gaat ongetwijfeld van alles mis en kaarten kan men copieren
 maar het reisgedrag lijkt me niet traceerbaar.

 Ik werd overigens wel gewaarschuwd in het GVB-kantoortje: het openbaar
 vervoer is *duurder* met de OV-chipkaart dan met de strippenkaart. Daar-
 enboven: met de strippenkaart hoeft men niet voor de fiets in de metro/
 sneltram te betalen en met de OV-chipkaart wel.

 Ik neem aan dat de fietskaart een dagkaart is (maar dat staat nergens).