Onderwijsblues: Lagere Middenschool

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Dec 7 15:57:51 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/12/7 Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com>:
> Ik zie wel wat je bedoelt, Henk. Wat dat betreft is het onderwijs niet
> minder Kafkaësk dan de (jeugd)zorg of de politiek zelf.

Ok, daarover we zijn het dus eens. :)

> Ik heb alleen weinig vertrouwen in een politieke discussie hieromtrent. Als
> het systeem om de leerling moet draaien, dan is het juist zaak om het te
> 'ontsystematiseren', en dus de ruimte te bieden aan scholen en leraren om
> passende oplossingen te vinden, op individueel niveau.

Waarom hebben we scholen nodig, Bert? Vormen die nu niet juist het te
slalommen pad?
Is - en dat lijkt me van belang - nog wel de werkwijze passend in
de/een ICT-maatschappij?

Als je de leerling/student centraal stelt kunnen we toch ook van die -
veel te grote - scholen af?
Het is toch denkbaar dat je een dergelijk oud systeem opdoekt voor
betere en modernere vormen van onderwijs?

Waarom zouden wij ons nog langer moeten laten leiden door
communicatieve problemen van eeuwen geleden, of zelfs maar door
artikelen in de grondwet die tot verzuiling leiden?

> Plasterk start
> daarentegen in feite een nieuwe systeemdiscussie (zonder bijvoorbeeld de op
> zich nuttige aanbevelingen van de commissie-Dijsslbloem te hebben
> uitgevoerd), en bewaar me voor politici die in het onderwijs 'de' oplossing
> willen presenteren.

Over het eerste, Bert, maar het kan natuurlijk niet dat we nu niets
meer ter discussie zouden kunnen gaan stellen. Dat lijkt me zeer
ondemocratisch, al valt op die democratie het nodige aan te merken
.... enfin, dat weten we.

Dat laatste probeert ie (bestuurder) m.i. wel te vermijden, maar dat
er een gigantisch probleem is dat om een oplossing vraagt, je verwijst
-  terecht m.i. - naar de (jeugd)zorg lijkt mij evident.

Intussen blijven we zitten met scholen waar jongeren zich niet meer
mogen ´groeperen´,  denk aan de zgn. Lonsdalers, en bepalen Ambtenaren
in dienst van de Majesteit, de Politie en ondoorzichtige (zgn
welzijns)ketens, voortaan de politieke agenda, zonder (zelf) het werk
te verrichten dat echt nodig is. Ergo: Het zijn zwammers die de hete
aardappel(s) doorschuiven - gewoon een kwestie van prioriteit, hoor
(wiens?) - waardoor uiteindelijk om nog meer en strenger optreden
wordt gevraagd/of zelfs geeist. Of om nog meer middelen zeuren zonder
zich af te vragen wie waar nu werkelijk precies verantwoordelijk is.

Enfin, in dit frauderende- en protocollen land kan alles mis gaan.
Of zetten zelfs zelf een media-spektakel (Ambtenaren in dienst van de
Majesteit, de Politie en ondoorzichtige (zgn welzijns)ketens, samen
met malooten bij de NPS en kennelijk ook ministers) op touw die welke
zijn weerga niet kent.

´Groeperen´ ze zich (de hoger opgeleiden) dan toch gebeurd dat in door
de politici gewenste richting? Maar met geen enkel binding meer met
vmbo-ers? De nieuwe solidariteit?

Henk Elegeert