Een missionair geloof in de wetenschap

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Wed Dec 3 09:59:20 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Studentenactie tegen scheppingsbrochure

Dit artikel komt voor in dossier: Geloof en
Wetenschap<http://www.nd.nl/dossiers/kerk-en-religie/geloof-en-wetenschap>

Geplaatst: 02 december 2008 14:45, laatste wijziging: 02 december 2008 16:15

van onze redactie binnenland

UTRECHT - Twee Utrechtse studenten zijn een actie gestart tegen de brochure
Evolutie of schepping - wat geloof jij? Vanaf midden december verspreidt het
tweetal brievenbusstickers met de tekst 'Nee, géén creationisme - Ja, wél
Darwin'.

1 reacties<http://www.nd.nl/artikelen/2008/december/02/studentenactie-tegen-scheppingsbrochure#comments>

 ,,Het scheppingsverhaal is een mythe.'' Voor Coen Brummer (22), student
geschiedenis en een van de bedenkers van de brievenbussticker, is het zo
klaar als een klontje: het leven op aarde is ontstaan volgens evolutie. Toen
hij twee weken geleden het tv-programma Pauw & Witteman zag, waar aandacht
werd besteed aan de scheppingsbrochure, ergerde hij zich. De uitzending ging
over het voornemen van een aantal christelijke organisaties om in februari
volgend jaar zes miljoen brochures te verspreiden waarin wordt gesteld dat
zowel de evolutiegedachte als het creationisme een geloof is. ,,Dit is zo
bezijden de waarheid. Ik heb mijn huisgenoot ge-sms't en gevraagd of hij het
ook gezien had. Toen we er later verder over doorpraatten, zeiden we tegen
elkaar: 'Als dit geen ongewenste reclame is...''' Zo kwamen Coen en zijn
huisgenoot Andre Weststrate (27) op het idee van de sticker. Inmiddels zijn
de eerste duizend exemplaren gedrukt.

Kees van Helden (43), voorzitter van de Vereniging Bijbel en Onderwijs en
een van de initiatiefnemers van de brochure is niet verbaasd over de
tegenactie. ,,Ik had niet anders verwacht. Ik vind het geweldig. Onze
doelstelling is een discussie aangaan en wij zouden dan ook graag in gesprek
willen met de studenten.'' Volgens Van Helden kun je niet anders dan
constateren dat zowel de schepping als de evolutie een geloof is. ,,Er is
geen verklaring voor de big bang. Als er niets was, kan er ook niets
ontploffen. En als er wel iets was kan dat nooit de bron zijn voor alles wat
er nu is.'' Coen Brummer vindt niet dat evolutie ook 'maar een geloof' is:
,,Alle feiten wijzen erop dat de evolutie daadwerkelijk heeft
plaatsgevonden.'' De student heeft er vooral moeite mee dat er 'op zo grote
schaal onjuiste informatie wordt verspreid'.

Volgens van Helden is deze bewering pertinent onjuist. Daarnaast biedt de
evolutieleer volgens hem geen perspectief. ,,Als je in de evolutie gelooft,
is dood dood. Als je in God gelooft, is dood leven.''

Of mensen die de Ja-Neesticker op hun brievenbus plakken daadwerkelijk geen
brochure in de bus krijgen, is nog onduidelijk. Volgens de studenten maakt
dat ook niet zoveel uit: ,,We zijn niet tegen de verspreiding van de
brochure. De brievenbussticker is vooral bedoeld als ludieke actie.''

Het jaar 2009 is uitgeroepen tot Darwinjaar. Op 12 februari volgend jaar is
het tweehonderd jaar geleden dat Darwin, de bedenker van de evolutietheorie,
geboren werd. De brochure Evolutie of schepping - wat geloof jij? moet kort
voor deze dag verschijnen en heeft de steun van 31 organisaties, waaronder
de Vereniging Bijbel en Onderwijs, Stichting Ark van Noach, Stichting Hulp
Vervolgde Christenen en Schreeuw om leven.

Op 3 december 2008 09:22 schreef Dr. Marc-Alexander Fluks <
fluks at combidom.com> het volgende: