Populisme....(Was:Re: Column Ephimenco over Pechtold)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Apr 22 13:07:31 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  Electoraal schiet Pechtold zich of in de voet of hij hoopt mee te surfen op
>  het succes van anderen.

Dat laatste is zeker. Van die voet weet ik niet, misschien dat hij erg
succesvol is daarin. Ik ken iemand, een aardige vent overigens, die
heeft een boek geschreven "Hoe vang ik een rat". Dat boek heeft meer dan
20.000 exemplaren verkocht. Hoe kwam dat boek tot stand? Nadat "Hoe word
ik een rat" een bestseller was geworden (enkele jaren geleden). Met
andere woorden: meesurfen op het bewezen succes van anderen kan  goed
werken. Iets anders is of je daarmee origineel, en dus inhoudelijk
overtuigend bent. Als één bedrijf iets moois maakt, dan heb je weldra
tien bedrijven die dat moois kopiëren. Denk aan de fitness industrie,
waar ze elkaar kopiëren bij het leven. Dat heet dan concurrentie.
Het anti-populistische populisme van P en D66 is een goeie vondst van de
partij-marketeers. Mij staat het tegen, ik vind het oppervlakkige
leegte, maar daar zal niemand een nacht van wakker liggen.