Populisme....(Was:Re: Column Ephimenco over Pechtold)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Apr 22 11:28:55 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

OK, Wilders is een  "bange man". En Rita een "onderbuikbespeler".
En Alexander? Hij zaait de angst in het land dat deze regering "tot in
je bovekamer komt". Geen populisme? Dat deze regering "binnendringt tot
achter de keukentafel". Geen populisme?
Is Alexander, met deze treurige penetratie-angsten, geen "bange man"?

D66 bedrijft tegenwoordig een anti-populistisch populisme. Waarbij
projectie op projectie volgt. Zoals de waard is....
D66 parasiteert enigszins op het succes van anderen, van Rita en van
Geert, door *anti* dat succes te zijn, en dus anti-succes te genereren.
Ephimenco heeft dat haarscherp door.

Daarbij: als populisme is het aansluiten bij de gedachten, de gevoelens
en de evaringen van de *demos*, het *populus*, dan is dat juist wat
democraten zesenzestig altijd al bepleitten. Of heb ik appèl 66 niet
goed begrepen? Het populus dichterbij de bonzen te brengen. Daar ging
het toch om in 66?

Anti-volk is je verheffen, is dus elite. Dus D66 is elite geworden.
Geworden? Was het eigenlijk altijd al. Vanuit een mooie lederen stoel,
bij cognac en sigaren de democratie verkondigen, al dan niet gelardeerd
met mooie citaten uit de politieke filosofie. Niets mis mee, maar zég
gewoon dat je een partij bent van een 5 á 10 procent elitaire
*democraten* in het land.

In ieder geval is het mooi dat de mensen die dreun na dreun hebben
gekregen de afgelopen jaren, weer even mogen proeven van de smaak van
succes. Ik gun het ze van harte. Maar ik heb niet de illusie lid te zijn
van een partij die de mooie overlevering van de VDB (Aletta Jacobs!)
trouw is. Het is een partij van media-aandacht en persoonlijke ambitie &
ijdelheid. Allemaal prima, het hoort bij de politiek, maar inhoud heeft
het niet.
Het is tijd voor een *inhoudelijk sterke* liberaal democratische partij
die de vrijzinnige (liberale) democratische traditie met verve en
zorgvuldigheid uitdraagt.

Hein (die roept in een woestijn, maar dat is de straf van elke Kassandra).