Wiegel steunt beslissing Verdonk

Tue Sep 18 21:40:07 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik denk echter dat
1 mensen vrij zijn samen op de lijst te gaan staan
2 op jouw manier oneindig lange lijsten ontstaan.

Aan de praktijk een naam van een lijst te claimen
en een gekozen volksvertegenwoordiger te dumpen
zoals in extremo nu Verdonk met 9 zetels NB
maak ik een eind door gekozenen hun recht op herverkiezing
onder dezelfde lijstnaam te laten behouden.
Dissidenten dumpen kan niet meer,
tenzij PvdA, VVD en CDA zelf van naam veranderen...
en hun lijstnummer vervangen door lijst 24 of 38 ofzo.

Wel zijn we het eens over meeste stemmen gelden. Een kiesdrempel is er niet
meer, mensen die een zteel halen zijn direct gekozen, mensen die geen zetel
halen indirect, in stemmenvolgorde krijgen ze de met elkaar gedeelde zetels
toebedeeld.

Mijn amendement was wie meer dan 1 zetel haalt,
bepaalt zelf naar wie zijn of haar reststemmen en -zetels gaan.
Nodig om te voorkomen dat problemen ontstaan over tactisch stemmen.
Vooraf is duidelijk naar wie extra stemmen en zetels op grote kandidaten
gaan.

Zo voorkom je dat als een kandidaat populair is, de zetels naar nitwits gaan
met nauwelijks stemmen, en die zich nadien tegen de kandidaat gaan verzetten
waarvan ze de zetels krijgen. Zoals die trut die nu vice-voorzitter van de
VVD-fractie is, ik las vandaag dat ze nauwlijks 2000 stemmen had, en dat
voor de woordvoerster zorgstelsel toentertijd!

Overigens is een variant op meeste stemmen gelden, een overdracht van
stemmen van elke laagst geeindigde kandidaat naar een vooraf aangewezen
andere kandidaat . Maar dat maakt het complex en ondoorzichtelijk, en
ondergraaft meeste stemmen gelden binnen een lijst.

M.i. is alleen overdracht van stemmen/zetels voor wie meer dan een hele
zetel aan stemmen haalt relevant, om de betreffende kandidaat ook makkers te
laten hebben zoals Verdonk als voorbeeld nu nauwelijks. Zij is opgescheept
met jaloerse nitwit-partijtijgers, die krampachtig hun toekomst via Rutte
veilig proberen te stellen, buiten kiezers en stemmen om.

Op zich zijn we het eens denk ik, alleen zie ik het bezwaar dat je vooraf
moet kunnen bepalen met wie je wel en niet op de lijst gaat staan, maar
achterfa kun je gekozenen niet dumpen. En ik zie het bezwaar dat meer zetels
aan stemmen op populaire kandidaten weglekken naar partijtijgers zonder
eigen achterban, die bij voorbaat de echt meervoudig gekozenen die niet in
eenzelfde pakt zitten zullen ondergraven.

Maar los van de meervoudig gekozenen blijft het principe: samen behaalde
zetels gaan zonder drempel naar degenen met de meeste stemmen, op zich al
een revolutie doordat de kiesdrempel van een kwart kiesdrempel door het
gebrek aan ervaring met het effect van voorkeurstemmen nog niet benut wordt.
Met uitzondering van vleugelkandidaten dan als Verdonk. Maar die hebben weer
niets aan meer dan een zetel nu.

Fritz van Rikxoort