Wiegel steunt beslissing Verdonk

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Tue Sep 18 21:02:09 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 9/18/07, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> wrote:
> In essentie verschilt jouw idee van een huidige lijst,
> dat mensen niet samen bepalen met wie ze erop staan.

Precies. Iedereen die zich 'thuis voelt' bij een bepaalde stroming kan
zich aansluiten, maar is daarna op zichzelf aangewezen om aan de top
van die 'stromingslijst' te eindigen tijdens de verkiezingen. Geen
vriendjespolitiek meer om hoog op de lijst te kunnen komen en gratis
mee te liften met de lijsttrekker.

> Dat lijkt me alleen al voor een beperking van het aantal onmogelijk,

Welnee, je moet gewoon voldoende handtekeningen verzamelen om je
kandidaat te mogen stellen. Wederom, die handtekeningen moet je in
beginsel zelf vergaren bij het electoraat, je bent niet afhankelijk
van een partij...

> maar het lijkt me dat mensen zelf bepalen met wie ze een stroming vormen,
> en de facto zetels en stemmen delen.

Nu wel ja, en vandaar dat partijen in het midden van de macht staan.
Daar wou jij toch ook vanaf Fritz?

Groeten,
Mark Giebels