Censuur D66-zoekmachine: stoplist?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Nov 22 10:58:12 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Democs en dwazen,

Zoals bekend sta ik, met velen, kritisch tegenover de kritiek op het
esoterische uitmondend in een welhaast esoterische kritiek (heksenjacht?)
door Marc Fluks. Hij doet dit overigens vanuit het nobele motief om de
richting die D66 is ingeslagen om te buigen. Soit.

Toch had hij laatst een punt: de zoekmachine op de eerste webpagina van D66
weigert onderwerpen en/of personen de toegang tot verdere inhoud. Dwaasheid
of censuur. Ik dacht eerst aan een softwarefout, Marc betoogde dat er opzet
in het spel is: een extra, onzichtbare tussenpagina zou selecteren. En gek
genoeg ging geen van de ICT-ervaren deelnemers op dit forum nader op in op
dit technisch probleem.

Wel als generalist denk ik de oplossing te hebben gevonden. Een slimme
systeembouwer heeft teruggegrepen naar programma's die al sinds de 1970s
bestaan bij commerciele doorzoekbare databases: de stoplist. Iemand kan
niet zoeken op de meest voorkomende woorden om de rekentijd te verkorten.
Voorheen waren dat woorden met betekenisloze frequenties zoals lidwoorden
en werkwoordsvormen. Als je zulke woorden toch intikte, kreeg je geen
respons. Later is de software ook gebruikt voor verwijzingen naar
synoniemen, als 'u bedoelt eigenlijk dit'.

Mijn sterke vermoeden is nu dat de D66-systeembeheerder zo'n aangepaste
stoplist gebruikt. Mogelijk voor een censuur naar namen en onderwerpen. En
dat lijkt me een ernstige zaak voor de D66-club. Mede, omdat men nog steeds
de link naar dit forum weigert te herstellen. Big brother, om maar geen
krachtiger term te gebruiiken...

Henk Vreekamp, Utrecht