Wiegel: VVD/TON/PVV/D66 moeten opgaan in nieuwe partij

Thu Nov 22 09:00:17 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   De Pers
Datum:  21 november 2007
Auteur: Kustaw Bessems

'VVD moet opgaan in nieuwe beweging'
------------------------------------

Oud-VVD-leider Hans Wiegel wil een brede 'liberale volksbeweging' waar
de VVD in opgaat. De partij moet ophouden te bestaan.

Wiegel wil dat de beweging binnen anderhalf jaar in het leven wordt
geroepen. 'Zoiets moet goed worden voorbereid.' Zijn voorstel is om
een groep oude rotten en jonge talenten zich te laten buigen over de
opbouw van de beweging. Hij is bereid in deze groep zitting te nemen.

Wiegel beaamt dat Rita Verdonk, de Partij voor de Vrijheid en D66 in
aanmerking komen voor toenaderingspogingen. 'Er zitten misschien anderen
bij ons in de buurt die zeggen: er is een heleboel dat ons bindt. Maar
misschien staan er ook nog wel nieuwe sterren op. Als je nu aan die mensen
vraagt of ze hiervoor in zijn, zeggen zij nee. Maar als van onze kant de
mogelijkheid wordt geboden, gaan ze daar toch over nadenken.'

Peilingen

Wiegel vertrouwt er niet op dat de VVD zelfstandig ooit nog een grote,
machtige partij wordt. 'In de peilingen heeft de VVD nog maar 10 procent
van de stemmen. Ook als de partij nu goed oppositie voert, zal dat niet
genoeg zijn om het enorme verlies goed te maken. Met alleen het oppoetsen
van de VVD zul je niet het zetelaantal van tegen de veertig - en dus de
macht - krijgen die we op ons hoogtepunt hadden. We hebben een paar
klappers gemaakt. In 1959 onder Oud, in de jaren zeventig toen ik de baas
was en in de jaren negentig onder Bolkestein. Dat is nu allemaal weg en
dat komt niet zomaar terug. We moeten iets nieuws maken.'

Het einde van de VVD zou voor Wiegel 'een enorme stap' zijn, zegt hij.
'Want ik heb jaren in de voorste linies van de partij gezeten. Maar
uiteindelijk is de VVD slechts een middel. Het doel is een zo groot
mogelijke invloed van liberale beginselen.'

Verzet

Wiegel verzet zich al tegen de partijtop sinds Mark Rutte Rita Verdonk
twee maanden geleden uit de fractie zette. Wiegel wil dat zijn voorstel
wordt behandeld op de Algemene Vergadering van de VVD, volgende maand. Hij
wijst erop dat de VVD zelf in 1948 ook door een fusie tot stand kwam:
'De VVD zal geen heilig huis meer willen en moeten zijn.'

Hij heeft binnen de partij nog geen steun geworven voor zijn plan. Wiegel:
'Maar ik ken de partij als mijn broekzak: de échte achterban ishiervoor
te porren. De mensen op de stoelen zullen wel weinig in mijn idee zien.'

--------
(c) 2007 De Pers