Zoekmachine D66-site misleidt Vrijzinnig-democraten

Wed Nov 14 18:37:03 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Het klopt, Marc! Hoe vond je het? Eerst een keer leeg klikken op zoeken
>op de openingspagina D66 en dan googlen op de tweede met "sirius".

 Ik wist al een tijd dat er iets raars aan de hand was met de zoekmachine
 (pakweg een jaar). Op de vorige site stond wel een gewone zoekmachine -
 dit onding kwam tegelijk met het gele D66-logo. Daarom heb ik een eigen
 D66-site zoekmachine gemaakt.
 Soms krijgt men de URL van de zoekmachine zelf als men niets intoetst -
 vandaar dat ik dat eens probeerde. En dan is het raar om iets *anders* te
 zien dan als men wel iets intoetst dat geen resultaten heeft.

>Wat zou hier nou  aan de hand zijn? Een softwarefout?

 Neen hoor, dit is beslist *geen* fout. Het kost heel wat inspanningen om
 twee verschillende pagina's met resultaten te maken (dat kan best dezelfde
 pagina zijn trouwens - ik heb zelf ook pagina's die er compleet anders
 uitzien al na gelang de route waarlangs men op de pagina komt.

>Bij opzet moeten de gebruikers toch van te voren weten of vermoeden dat
>een gegeven omstreden is of geheim moet blijven en dat ze daarom deze
>retrievaltruc moeten toepassen.

 Als er geen resultaat is, moet men nogmaals zoeken maar dan door *niets*
 in te vullen - waarna men de tweede zoekmachine ziet - die mogelijk iets
 vindt. Men kan in plaats daarvan ook een geheime code introduceren die
 naar een compleet ander gedeelte van de site leidt alwaar meer info.

>Voorlopig is de meest eenvoudige verklaring voor mij: een programfout. En
>die heb jij dan gevonden. Miraculeus. om in stijl te blijven.

 Neen, dit is echt expres. Het verklaart ook waarom men deze zoekmachine
 niet op een eigen site kan kopieren (want dat heb ik uiteraard eerst
 geprobeerd voordat ik een eigen zoekmachine maakte). Er zit gewoon een
 pagina tussen die kijkt waar men vandaan komt en welke info is opgevraagd
 en vervolgens beslist wat voor soort resultaat men te zien krijgt. Komt
 men van buiten, dan werkt dit domweg niet en gebeurt er niets. Zoiets is
 het.