Getier over homoseksuelen?

Mon Nov 5 12:19:28 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dus is relevant wat de subsidie beoogt.

Hypotheekrentesubsidie en spaarlampsubsidie,
pensioenpremiesubsidie etc.
moeten gelijkelijk aan iedereen beschikbaar gesteld worden.

Een subsidie om kunst, cultuur, zorg, welzijn, wijkactiviteiten
etc. mogelijk te maken, kan alleen beschikbaar zin voor die instellingen,
die ook de resultaten openstellen voor iedereen.
Dus geen geheim kunstwerk dat nbiet iedereen mag zien bijvoorbeeld.

Subsidie aan partijen beoogt de democratie te bevorderen
(kennelijk kunnen partijen dat niet uit middelen van leden en kiezers).
De resultaten zouden dan opengesteld moeten worden aan iedereen.
Wetenschappelijke rapporten of participatiebevorderende activiteiten,
die betaald worden uit de belastingbetalingen,
horen dan opengesteld te zijn voor iedereen.
Het staat iederen uiteraard vrij wel of niet mee te doen of kennis te nemen.
Maar een subsidie om geheime wetenschap te bedrijven,
of een subsidie om participatie te bevoderen waarbij groepen
ongerechtvaardogd worden uitgesloten van deelname, kan mijns inziens niet.
Dus een partij moet een open vereniging zijn, anders geen subsidies.
M.i. moet die vereniging niet oneigenlijk afgesloten worden van vrouwen,
jongeren, ouderen, etnische groepen of groepen op andere persoonskenmerken.
Als een partij geen open vereniging wil zijn, of groepen wil uitsluiten,
prima, maar dan geen recht op subsidie, behalve op spaarlampen,
want dat is een subsidie die iedereen wel kan verkrijgen.

Fritz van Rikxoort