Getier over homoseksuelen?

Mon Nov 5 14:13:44 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> [...]
> als bindend beschouwt tussen burgers onderling, horizontale werking dus,
> dan belandt je in een juridische discussie. Want je hebt ook ándere
> vrijheden, zoals uitingsvrijheid, vrijheid van godsdienst, vereniging en
> vergadering. Als ik in m'n bestuur van m'n gesubsidieerde particuliere
> kunststichting geen -ik zeg maar wat- geen notoire kunstvernielers wens
> op te nemen (persoonskenmerk, sommige mensen kunnen zich niet inhouden
> met stamnleymessen e.d.), dan zou ik dus discrimineren. Nee, ik
> selecteer. Maar selecteren is onderscheid maken, dus discrimineren.

Het lijkt mij ook een juridische discussie.... En een partij, of een
bedrijf zijn geen burgers onderling... Mag een bedrijf wel discrimineren
  bij het aannamebeleid? is dat wat je nu zegt?

Jij zou gewoon die kunstvernieler niet aannemen in je bestuur....

De vraag is of de wil om kunst te vernielen een eigenschap is waar
iemand iets aan kan doen of niet. Tenminste, als niet jurist zie ik wel
dat de overheid moeilijk doet over discriminatie op bv sexe, leeftijd,
nationaliteit/huidskleur. Waarom zijn daar dan wel regels voor mogelijk,
of zeg je dat de er juridisch niet zijn?

Een vervolgvraag is, waaom zou een bedrijf dat niet mogen en een partij wel?