Getier over homoseksuelen?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Nov 5 12:01:03 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het discriminatie-verbod geldt primair voor de publieke ruimte. De
overheid mag niet discrimineren (art 1 GW). Of burgers * elkaar* mogen
discrimineren is een kwestie van wetsuitlegging. Als je de grondrechten
als bindend beschouwt tussen burgers onderling, horizontale werking dus,
dan belandt je in een juridische discussie. Want je hebt ook ándere
vrijheden, zoals uitingsvrijheid, vrijheid van godsdienst, vereniging en
vergadering. Als ik in m'n bestuur van m'n gesubsidieerde particuliere
kunststichting geen -ik zeg maar wat- geen notoire kunstvernielers wens
op te nemen (persoonskenmerk, sommige mensen kunnen zich niet inhouden
met stamnleymessen e.d.), dan zou ik dus discrimineren. Nee, ik
selecteer. Maar selecteren is onderscheid maken, dus discrimineren.