Getier over homoseksuelen?

Mon Nov 5 11:07:03 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Klopt,

De "subsidievoorwaarden" per instelling zijn beperkt,
betreffen vooral de financiele controle.
Vooraf gaat het algemene subsidiebeleid, dat generiek moet zijn,
en wordt bepaald of bijvoorbeeld elke instelling wel open is,
of dat alle clubs in een gemeente gelijkelijk toegang hebben,
tot dezelfde subsidies, als ze elke een afgebakende doelgroep hebben.
En uiteraard zitten er al veel voorwaarden in het beschikbaar stellen
van elke subsidiesoort voor welke activiteiten dan ook.
Maar altijd is er sprake van toegang van alle burgers,
zonder onderscheids des persoons,
ofwel bij een instelling die een monopolie heeft,
ofwel doordat alle instellingen die aparte groepen bedienen
gelijk behandeld worden in subsidieaanvraag en -verstrekking.
De enige uitzondering is gerechtvaardigd onderscheid,
wie niet hulpbehoevend is ontvangt geen hulp,
wie niet arm is geen korting,
wie niet jong of oud is geen toegang tot voorzieningen voor jong resp. oud.
Grootste probleem zijn de Pufda-subsidies om stemmen te kopen,
allochtone vrouwen mogen gesubsidieerd zwemmen,
en autochtone vrouwen betalen het maar zelf, bijvoorbeeld.
Als D66 zijn wij (waar ik een post had)
altijd strek tegen dergelijke zogenaamde positieve discriminatie
en apartheidpolitiek geweest.
Een voorstel specifieke vrouwen apart te laten zwemmen op "onze" kosten,
beantwoordden wij dan door een voorstel uren alleen vrouwen toe te laten,
maar zonder deze of gene vrouwen anders te behandelen met kaartjes kopen.

Fritz van Rikxoort