Getier over homoseksuelen?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Nov 5 09:20:28 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:

> Nee, niet om te discrimineren. Ook niet om NIET te discrimineren.
>
> FRITZ:
> Concertgebouw en kunstenaars krijgen alleen subsidie,
> idem zorg-, welzijns- en andere sociaal/culturele/maatschappelijke
> instellingen,
> krijgen alleen welke subsidie dan ook,
> als ze klanten niet discrimineren.
> EINDE FRITZ

Die vind ik sterk. Een kunstenaar die niet mag discrimineren, anders
verliest hij/zij de subsidie. Ik ken veel gesubsidieerde kunstenaars,
maar die voorwaarde heb ik nog nooit gehoord. Ik ga eens rondvragen.

> Waarom haal je de VVE erbij?
>
> FRITZ:
> Omdat alle eigenaren lid zin en niet gediscrimineerd kunnen worden,
> zoals alle volwassenen kiezer en belastingbetaler zijn
> en niet uit hun eigen bijdragen gediscrimineerd horen te worden.
> EINDE FRITZ

?????
Een VVE is een verplichte rechtspersoon bij het verkrijgen van en
appartementsrecht. Ik begrijp bij god niet waarom je deze rechtspersoon
erbij sleept.

> Nu heb je het over kiezers uitsluiten. Daarover heb ik het niet. (Wie
> haalt er nu van alles bij?). Ik heb hetr over de interne afwegingen en
> besluitvorming BINNEN de vereniging.
>
> FRITZ:
> De aanleiding was dat CU kiezers zou uitsluiten van posten,
> op grond van geslacht. Niet zoals jij zegt afweging hij of zij is beter.
> Niet omdat hij of zij grondslagen niet onderschrijven.
> EINDE FRITZ

Nee, Fritz, het ging erom dat een groep *leden* onder leiding van een
bekeerlinge uit A'dam Zuid Oost een motie wilde indienen op het komende
CU congres om actieve homosexuelen niet toe te laten op bestuursposten
binnen de vereniging (partij). Misschien ben ik vals gei"nformeerd,
prove me wrong, dan trek ik alles in. Want inderdaad, kiezers dienen
niet te worden gediscrimineerd.

> Hoho, er zijn (gesubsidieerde) christelijke scholen die homo's weigeren
> in het bestuur of zelfs het docentencorps. Dat vinden ze hun bijbelse
> opdracht.
>
> FRITZ:
> Niet dat ik weet. Er zijn zat homo's dominee of pastoor,
> en zonder homos' zouden er nog minder mannen in het onderwisj werken.
> Achteraf is er wel gezeur over deze of gene,
> maar gesubsidieerde discriminatie zou nieuw zijn.
> EINDE FRITZ

Precies, want de subsidie stelt NIET de voorwaarde dat er privaat NIET
gediscrimineerd mag worden. Binnen grenzen uiteraard, want als iemand op
een Prot Chr school wordt geweigerd voor een post omdat ze een
hoofddoekje draagt, is de kans groot dat ze een beroep op de rechter kan
doen en wint.

> Je herhaalt je argumenten, Fritz. Subsidies hebben niet tot doel om
> interne afwegingen binnen de partijen te sturen. Voor mij is het prima
> als een gesubsidieerd kluppie bepaalde mensen buitensluit. Mijn
> vrijheidsdrang laat dat toe. Zullen  we het hierbij  laten?
>
> FRITZ:
> Subsidies op kosten van allen hebben algemene doelstellingen,

Nee, niet persé. Een subsidie kan ook een simpel (privaat) doel hebben.
Niet alle subsidies zijn generiek. Soms krijgt één rechtspersoon of
natuurlijk persoon financiële ondersteuning vasn de overheid.
> dus nooit direct of indirect het bij voorbaat uitsluiten van
> belastingbetalers. Niet als onderwijsklant, niet als kunst- en
> cultuurliefhebber, niet als zorg-, welzijsn of andere klant.

Je gooit het allemaal op één grote hoop nu. Laten we het gesubsidieerde
onderwijs nemen. Het is nu juist de discussie of een school van een
bepaalde denominatie iemand mag weigeren, als leerkracht, als leerling
of als bestuurder/directielid. D66 is voor open scholen, dat weet ik,
maar de werkelijkheid is anders: veel scholen wensen hun eigen
toelatings -en personeelsbeleid hebben, ogv de eigen identiteit. Toen ik
als beginnend docentje in Kampen op de school voor de jounalistiek
solliciteerde als docent (ja ja de mens moet wat) werd ik onderworpen
aan een soort religie-test. Uiteraard slaagde ik, ik ken m'n
klassiekers, maar het was een test, tijdens de sollocititatie. Als ik
heidense, goddeloze of immorele antwoorden had gegeven zou
ik...gediscrimineerd zijn, door deze gesubsidieerde HBO-instelling.

Fritz, ik begrijp je standpuntg, maar het is een standpunt. Ik heb een
ander standpunt. En dan hebben we nog de realiteit, zoals de dingen echt
werken in de samenleving. Er zijn vele, vele gesubsidierde private clubs
die vrolijk discrimineren, bij sollicitaties, bij kandidaatstellingen,
bij benoemingen, bij ontslagzaken. Als mediator weet ik er alles van,
want er komen regelmatig conflicten uit voort.