Getier over homoseksuelen?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Nov 4 10:06:09 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:

> Maar zolang subsidies bestaan, waaraan iedereen ongeacht kenemerken moet
> meebetalen, moeten die subsidies ook vrij van discriminatie van betalenden
> besteed worden.

Fritz, we betalen mee aan de meest idiote dingen. Stroperig en
inefficient bestuur, een illegale oorlog, betuwelijnen en andere
megaprojecten die qua kosten volledig uit de hand lopen, teveel
ambtenaren, misslukkende ICT-projecten op ministeries, ik noem een
dwarsstraat.
Het is echt niet zo dat je met meebetalen  aan de overheid enige invloed
kan uitoefenen. Je zal *moeten* meebetalen, anders ben je zuur.
Maar terug to the subject: het subsidiëren van private instellingen,
organisaties of projecten geeft de overheid nog niet het recht
_inhoudelijk_ mee te bestemmen. Zelfs in  het gesubsidieerde onderwijs
blijft de overheid _inhoudelijk_ op afstand en beoordeelt slechts op
performance indicatoren. Private verenigingen en stichtingen, clubs en
genootschappen, met subsidie, houden intern de  vrijheid  om eigen
beleid te ontwikkelen en eigen keuzes te maken wie wel en wie niet in
een bestuur zitten. De enige criteria waarop subsidies wel/niet verleend
worden, en gecontinueerd, zijn goed beheer van het geld. Dus het is heel
goed mogelijk dat een club intern "discrimineert" (dus onderscheid maakt
wie wel en wie niet bestuurt bijvoorbeeld), en toch de subsidie krijgt.