Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Sat Mar 17 08:55:52 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aanpassing aan ons, Hein??

Rare kronkel om universele mensenrechten van mensen elders te verwerpen
door het als aanpassing aan ons te benoemen.

Langzame, Hein?

Het gaat vanzelf dat mensen mensenrechten verwerven in een strijd tegen
onderdrukkers? Volgens mij leert de geschiedenis dat bijna altijd
principiele en machtuitoefenende steun van derden nodig is. We hebben
allemaal zo onze bevrijders, weinigen hebben hun vrijheid puur op eigen
kracht bereikt. Gelijke rechten kwamen vaak tot stand door druk van
buitenaf, zoals vrouwenrechten in Nederland nogal recent door Europese
richtlijnen.

Kortom, ik begrijp je opstelling ten principale niet, en stel tegenover
jouw laisser faire, al dan niet omdat het toch maar om een minderheid en
homo's gaat en ook nog elders, totaal niet. Elk mens overal en altijd
verdient onze steun bij elke vrijheidsstrijd, bij elke strijd om
grondrechten en mensenrechten, en zeker wanneer de onderdrukkers aan ons
verbonden zijn zoals in ons eigen land, in onze Europese gemeenschap,
dan kan je nog minder doen alsof we met die mensen niets te maken
hebben, ze zijn hoe dan ook niet alleen onze medemensen op de aardkloot
maar zelfs op welk getrapte niveau dan ook onze landgenoten.

We mogen sowieso eisen stellen aan grondrechten elders en mensenrechten,
zeker als we in nauwe verbanden bovennationale gemeenschappen vormen met
die andere landen. We hebben het volste recht landen uit te sluiten van
onze bovennationale gemeenschappen, als die essentiele grondrechten en
mensenrechten schenden. Het is de eigen keuze van die landen zichzelf
buiten te sluiten om intern door te kunnen gaan met discriminatie en
onderdrukking, dan nog verdienen de mensen daar onze steun in hun
vrijheidsstrijd.

Fritz van Rikxoort