Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Fri Mar 16 00:43:02 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Inderdaad Raimond, onze afkomstenzijn ook veelzijdig. Zo ben ik vernoemd
naar een half-Duitse Opa uit Berlijn, wiens familie met die van mijn oma
via Duitsland vanu8t Polen in de achterhoek was neergestreken. Banden
met eerdere Nederlanders waren er al in de familie, in die tijd trokken
veel mensen uit armere delen van buurlanden naar waar zwaar en tenminste
betaald werk was, in de huishouding of fabrieken of op het land.

Je deed me dat realiseren door je heldere betoog, liet me onbewust toch
ook wel aanpraten, niet persoonlijk, maar wel qua afkomst, dat ik een
nalatenschap meer zou hebben dan kinderen van elders voor ons
kolonialisme. Inderdaad onzin... Niet alleen persoonlijk maar zeker wat
betreft onze gemengde afkomsten door de eeuwen heen. Migratie was er
enorm in landen en Europa. Niet alle landen hadden kolonieen en alle
landen hadden zo hun misdaden tegen de mensheid, ook landen buiten
Europa.

Fritz van Rikxoort