Familiedrama's

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Mar 12 23:31:21 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Onder de kille titel  "familiedrama" spelen de laatste jaren zich de
meest gruwelijke taferelen af. Zoals vanmiddag in Haarlemmerliede: een
vader loopt met zijn twee zoontjes aan de hand, één stribbelt wat tegen,
om de spoorbomen heen en springt met zijn kinderen voor de aandenderende
trein. Alledrie dood. Een jongetje van 4, een jongetje van 6, een vader
van 32. Toen ik me het beeld voor ogen toverde sprongen me de tranen in
de ogen. Ik denk aan mijn eigen zoontjes, en denk aan de vader die dit
deed.  Wat kan een vader bezielen zoiets te doen? Wat heeft zich
afgespeeld in het hoofd en het hart van deze 32-jarige man? Welke
realiteit verbergt zich achter het woordje "relatieproblemen"?  Ik heb
al tijden het gevoel dat er zich in de Nederlandse samenleving een
verborgen tragedie aan het ontwkkelen is, en een belangrijke rol rol
daarin is de man. De man als vader, als echtgenoot, als liefhebber, als
mens. Er gaat iets grondig mis, in bepaalde constellaties. Er zijn
kennelijk vaders, mannen, echtgenoten, die dermate ten einde raad zijn,
dermate wanhoprig, dermate verscheurd en verwond, dat ze in staat én
bereid zijn hun eigen kinderen mee de dood in te slepen. Okay, ook
moeders zie je soms dezelfde dingen doen, maar naar mijn gevoel zijn het
meer mannen dan vrouwen. De Hilversumse hoofdagent, de Enschedese
huisvader en vandaag de Haarlemse man.
Wat ik weet, uit mijn werk en door contacten met de
echtscheidingsbemiddeling, is dat mannen vaak, té vaak, aan het kortste
eind trekken als het gezin uiteen dreigt te vallen. Kinderen komen bij
de moeders te wonen, vaders worden weggehouden, slecht gemaakt,
afgesneden van de *family-life* waar ze -zelfs Eurpeesrechtelijk- recht
op hebben. Bij uit elkaar vallende gezinnen wordt de vader vaak aan de
kant gezet, van de ene dag op de andere in een leegte gemieterd.
Rechters doen er regelmatig aan mee: onderzoek heeft uitgewezen dat de
meerderheid van de familierechtelijke vonnissen te faveure van de moeder
uitvalt, en dus de vader het nakijken geeft. Je ziet daarvan de
resultaten: wanhpige vaders die in rare batmanpakjes op bruggen of
torens klauteren an aandacht vragen voor hun situatie. Een goede
vriendin van me, echtscheidingsadvocate, vertelde me dat het in haar
praktijkmalleen al regelmatig voorkomt dat moeders wraak nemen op hun
exen door de rechter een verhaal op de mouw te spelden dat hun ex incest
heeft gepleegd of anderszns de veiligheid van de kinderen in gevaar
heeft gebracht, en DUS van de kinderen gescheiden moet worden. De
rechter koopt zo'n verhaal vaak zonder onderzoek.
Naar mijn gevoel is de man/vader dus vaak strucutureel de lul, om het
maar cru te zeggen. Wordt van alles dat hem dierbaar is ruw weggesneden
en heeft geen enkel verweer meer. Buigen of barsten. Ik stel me voor dat
in dit soort situaties de fantasieën beginnen over zelfmoord en het
meeslepen van de kinderen. De ultieme wanhoopsdaad. Want ik denk niet
dat deze mannen slechterikken zijn die opzettelijk hun kinderen willen
beschadigen of doden. Nee. Er is meer, veel meer aan de hand.
We horen te weinig over de achtergronden van deze "familiedrama's". Ik
ben razend nieuwsgierig, niet alleen als professional in
conflictbemiddeling, ook als man, en ook als poltiek actief mens. Want
ook de politiek zou zich meer moeten verdiepen in deze drama's. Er zit,
behalve de psychologische dimensie, ook een jurisdische en
maatschapelijke dimensie aan deze verhalen vast. De wanhoop van de door
(ex)vrouw, rechter en samenleving van zijn gezin weggesneden man is een
thema dat in de politiek besproken en behandeld moet worden. Dit
vraagstuk is gelukkig onder andere door D66 in de afgelopen
regeringsperiode aan de orde gesteld, maar het heeft niet geleid tot
concrete resultaten. We zullen opnieuw aan de slag moeten.