Verwildering stuwt PVV naar 17 zetels

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Mar 12 22:31:07 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Normaal de discussie aangaan zou kunnen helpen,
>
> Dus bijvoorbeeld niet a la PvdA en Melkert op dat toontje van zijn
> vriendin nu kamervoorzitter het woord ontnemen als wordt voorgesteld wat
> in sommige landen gewoon wet is.
>
> M.i. heeft Thom de Graaf het definitieve verval van D66 ingezet toen hij
> Anne Frank en het verraad en het ombrengen van vele vele joodse mensen
> in verband bracht met Pim Fortuyn.
>
> Immers, domme politici denken dat ze elkaar onder de Haagse stolp dwars
> [...]
Daarom is de discussie over goed/fout ten aanzien van Wilders een
curieuze. De man ís er, heeft een groot antal kiezers achter zich,
verwoordt kennelijk wat velen voelen en denken, en is daarom belangrijk
voor het democratische debat. Dat staat los van de vraag of je het
inhoudelijk leuk vindt wat hij zegt. Die les heeft Thom de Graaf, én
D66,  ook moeten leren: Fortuijn verketteren en wegzetten als een Anne
Frank-vijandig wezen, doet geen recht aan de veenbrand van onvrede die
in de Nederlande samenleving woedt. Deze minachting voor (een deel van)
het electoraat heeft onder andere D66 de das omgedaan.
De vraag is derhalve: wat is de boodschap die de PVV aan de rest van
Nederland wil zenden, en wat is een volwassen, adequaat antwoord op deze
boodschap?
De boodschap is, naar mijn idee: we willen geen Amerikaanse samenleving
van ieder voor zich, van etnische eilanden, en alleen een grondwet en
een vlag (en misschien een taal, maar dat staat nog te bezien tegen het
licht van een toenemende verspaansng van California en de zuidelijke
staten) zijn de verbindende schakels.
Wilders pleit voor een nationale loyaliteit, een keuze voor een land.
Daar is veel op af te dwingen, maar hij verwoordt een wens van een groot
deel van het electoraat. In de VS kunnen etnische bevolkingsgroepen
naast elkaar bestan, in "communities". Puerto Rican communiy, Cuban
community, afro-amercian community en zo voorts. De c ommunities sluiten
zich vaak op als apartE "TRIBES", waardoor de kans groot is dat tribale
oorlogen ontstaan. Wilders wil dat de Nederlandse eenheid een andere is
dan zulk een verzameling communities. BHij eist loyaliteit aan en natie,
en niet alleen aan een grondwet en eventueel een taal. Die boodschap
moet in ieder geval gehoord worden, én beantwoord.
Iedereen, ook op deze lijst, die meedoet aan het spelletje goede/foute
Wilders begrijpt niet wat de betekenis is van het groeien van de PVV.
Heeft dus minachting voor dat deel, dat aanzienblijke deel van het
electoraat. En volgt dus Thom de Graaf in de heiloze D66
vooringenomenheid van "wij weten het beter" en "wij zullen je eens even
het lesje leren".
Zlang D66 deze mentaliteit uitdraagt, zal de crisis van D66 blijven
bestaan. Daarom steun ik Fritz in zijn analyse dat met Thom de neergang
werkelijk ingezet werd. Ondanks Thoms ongetwijfeld uitstekende bedoelingen.