Verwilderen: Nova-'Rondom 10': 1-0

Sun Mar 11 08:11:15 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens naar 'Rondom 10' gekeken. Want
het ging over 'verwilderen' en dat schijnt de mode-trend van dit seizoen te
worden. Daar wil een mens het fijne van weten, toch ?

Helaas, het viel niet mee. De presentator verkrampte zodanig door het onder-
werp dat hij lichaamshoudingen aannam die een Indiase fakir pas na jaren
contemplatie onder de knie heeft. Ik moet vreselijk lachen om die man, terwijl
me dat niet de bedoeling leek.

Twee journalisten poogden de diskussie naar een hoger niveau te tillen (een
journalist, van Elsevier, sprak daarbij zelfs eenmaal het I-woord uit) maar
dat mocht niet van de presentator - deze had de gewoonte om overal doorheen
te gaan ouwehoeren en daarbij de volgende pagina van zijn yoga-boek met de
kijkers door te nemen.

Verder deed niemand enige moeite het ergens over te hebben. Er waren slacht-
offers van het I-woord (zagen de W-politicus wel zitten), troetelmoslims
(zagen de W-politicus niet zitten) - en politici (voorzagen de W-politicus
van commentaar), waaronder onze eigen Pechtold. De W-politicus himself was
zo prominent afwezig dat het wel leek of er opnieuw verkiezingen waren.

Het studiopubliek was keurig blank, ik kan niet anders zeggen. We waren
terug in de vijftiger jaren - de samenstelling week dermate af van het
contemporaine straatbeeld dat ik me even afvroeg of de W-politicus wellicht
in de regiekamer zat.

Een uur later redde Mabel Van Oranje - Wisse Smit de avond door in enkele
seconden bij Nova en passant datgene te zeggen waar 'Rondom 10' een uur lang
niet aan was toegekomen.

Deze jongedame heeft duidelijk wat in haar mars.

Marc Fluks, Amsterdam