Wake Up Call

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 8 17:06:23 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tja, Alexander, da's een goeie vraag. Zullen we hem even doornemen?

> Hoe nu te reageren op deze verkiezingsuitslag van de Staten en daarmee
> indirect de Eerste Kamer?
Misschien is het tijd niet meer te REagen maar de PROageren? Zijn we
niet jaren en jaren bezig geweest te REageren op ales en nog wat? En
steeds de boot missend? We moeten ons ntens en gewetensvol gaan bezinnen
op de werkelijke missie van D66. Op de inhoudelijke en campagneaccenten.
Zelf  zou ik deze accenten zien:

- milieubeleid met ballen (dus geen  water in de wijn, en heldere
standpunten en zich daaraan HOUDEN): verhaal van Al Gore bloedserieus nemen
- de versleten merknaam D66 vervangen door Liberaal Democraten, en die
naam associeren met (gedachtig onze Engelse collega's): een FAIR
Nederland, een GROEN Nederland en een VRIJ Nederland
- Een fair Nederland betekent oog hebben en houden voor de wantoestanden
in de sociale sfeer: armoede, unfaire WAO (WIA) situatie,
sollicitatieplicht op banen die er niet zijn, armoede
- Nooit meer een oorlog ingerommeld worden, dat betekent herijking van
onze bondgenootschappen (Buitenlands beleid, defensie)
- vrijheid van meningsuiting maar ook van godsdienst, vereniging &
vergadering, én van onderwijs: respecteer de religieuze gevoelens in dit
land (ipv ertegenaan te schoppen, hetgeen nu veel gebeurt in D66 contreien)
- Doorbreken van ons bestuurdersimago, het is wel leuk, al die ietwat
ironische grapjes, maar het is niet herkenbaar voor de vele kiezers die
we willen terugveroveren. Gooi die Leidse ballast van je af, Pechtold.
- Laat bezieling zien,laat vuuur zien, laat overtuiging zien. Het is nu
nog steeds dat kil-afstandelijke bij D66, die droge intellectuele sfeer.
Dat stoot af.
- Zelbeschikkingsrecht als het kan, maar niet als religie. Soms is
zorgen voor elkaar ook nodig. Zelbeschikking is immers de waarde van
hoger opgeleide, jongere, redelijk tot goed betaalde mensen. Maar onze
achterban is meer dan dat. Vind de taal die bij hén past.
> [...]
> teleurstellend voor een partij als D66. Teleurstellend voor onze
> vertegenwoordigers die zich de afgelopen jaren hebben ingespannen om
> in de Staten en de Eerste Kamer de D66 inbreng stevig door te laten
> klinken. Hierbij moet wel in het achterhoofd worden gehouden dat door
> een wetswijziging het aantal beschikbare zetels in Provinciale Staten
> is verminderd en daarmee de drempel om een zetel binnen te halen hoger is.
> Beoordelen we de uitslag van gisteren tegen de achtergrond van de de
> Tweede Kamerverkiezingen dan zien we een positieve verschuiving in de
Hier was ik al bang voor, de appel TK verkieing gaan vergelijken met de
peer PS verkiezing. Dit is wederom het mechanisme van ontkenning. Nee,
we zijn met 66% gedrieëndeeld, we hebben maar 1 van de 3 EK zetels over.
Zelfs Boele Staal kan het vergeten. Het is een drama, en wakker worden
(daar ga ik weer) is nu de eerste prioriteit. Met de goegemeente in
slaap houden (Gaat U gerust Slapen, Wij Waken Over U en Uw Bezittingen)
kom je er niet. De Titanic ligt al te kapseizen, lijkt nu écht zinkende
(speelt de muziek nog?), mensen zwemmen in het ijskoude water, de
officieren hebben hun ass gered (zo'n burgemeesterspost betaalt niet
slecht, is een mooie afronding van en bestuurlijke carriere...).  Het
wordt tijd een nieuw schip van de rede te laten lopen.
> Een uitslag die een licht herstel laat zien. Het vertrouwen dat we in
> 2006 hebben verspeeld moeten we langzaam terugwinnen en daarmee hebben
> we nu een voorzichtig begin gemaakt.
Nee, dat hebben we niet, en dat is geen doemdenken maar realisme.
Alexander en vrienden: wake up!