Verwilderen

Tue Mar 6 23:39:13 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>Je bent bezig met Wilders, de PvdA, de VPRO etc., oftewel de politiek met
>de kleine p.

 [Ik heb het geen seconde over Wilders gehad - dat doe jij steeds]

 Ik heb oog voor de details. Als jij dat 'politiek men de kleine p' noemt,
 so be it. Een van die details is het op zoek gaan van de bron, een ander
 is de volgorde van de gebeurtenissen. Eigenlijk is het ronduit leuk om
 dan bij de PvdA uit te komen - want dat is vrij logisch - daarbij menige
 mythe ontmaskerend.

>Ondertussen begrijp ik dat de PvdA in het kamp van de dubbele-nationali-
>teiten bestrijders aan het kruipen is.

 Ik heb niet de indruk - de PvdA dekt zich eerder een beetje in (dat is
 niet meer dan logisch) en het kwam de PvdA niet goed uit dat de VPRO de
 zaak voortijdig openbaar maakte (dat begrijp ik best).

>Er ontstaat dus een xenofobe meerderheid in het parlement, groot genoeg
>om de grondwet te wijzigen,

 Dat meer dan 1 nationaliteit niet mag (1 miljoen Nederlanders hebben
 een tweede nationaliteit) ? Daar gaat het in het geheel niet om - dit
 soort zaken komt alleen maar op omdat de discussie nooit mag gaan over
 de zaak zelf: de *immigratie*.

 Ik vind dat het hoog tijd wordt om het daar eens over te hebben. Ik
 erger me rot aan die pseudo-discussie over 'integratie' en dan nu weer
 die over de 'dubbele nationaliteit'. Dit soort flauwekul (net als woor-
 den als 'gast-arbeider', 'buitenlandse werknemer', 'allochtoon', 'asiel-
 zoeker' en wat voor woorden er allemaal niet meer verzonnen is om het
 beesie in hemelsnaam maar niet bij naam te hoeven noemen) is vreselijk.
 Dan vraagt men om een nieuwe Fortuyn - of zo men wil: een nieuwe Hitler.

 Trouwens opvallend: eerst waren de volkswijken aan de beurt om voor de
 immigranten ontruimd te worden (de Nederlanders die weg moesten en daar-
 over klaagden werden afgeschilderd als halve nazi's) en thans zijn de
 liberalen aan de beurt om plaats te maken (want de immigratie gaat maar
 door) - en dan wordt er een compleet cohort filosofen uit de grond
 gestampt om het verschijnsel te bestrijden zonder het te durven benoemen.

 Als wetenschapper moet men het verschijnsel pogen te begrijpen. En dat
 begint met het te benoemen.