Erik bekent stalken tot in de rechtzaal ? (Addendum)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Mar 4 21:49:26 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op de universiteit van leiden heb ik een paar jaar psychologie
gestudeerd, en had een bijvak psychologie bij mijn doctoraal polititieke
wetenschap. Dus ik weet er een beetje vanaf. Laat ik Marc aanvullen:

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Common knowledge ! Elk *normaal mens* is het hiermee eens - kennis
> van de psychologie (voor zover dat een wetenschap zou zijn - hetgeen
> ik ernstig in twijfel trek) is volstrekt onnodig.
> * Kennelijk is Erik onkundig van dergelijke basis-kennis (opgedaan
>   in de vroege jeugd) ?

Ik denk inderdaad niet dat academische kennis van de psychologie nodig
is om in te zien dat stalking een misselijke activiteit is. Ook lijkt
het me "common knowledge' om te erkennen dat genieten van andermans
pijn, leed, of moeilijke momenten  van een lage geestelijke-morele
ontwikkeling getuigt. Toch is er veel ramp -en leedtoerisme in onze
samenleving. De hele story, privé en weekend-pers draait erop. Waarom
vinden mensen het leuk als anderen pijn, verdriet of leed hebben? Ik
denk als compensatie. Ik denk door een gemis aan eigen zingeving. Door
leegte en eenzaamheid. Ik denk ook door een honger naar prikkels om de
leegte te vullen, de eenzaamheid te verjagen. En ik denk door het gevoel
zelf veilig te zijn als anderen pijn hebben ('dan gebeurt het mij niet').
Het was inderdaad weerzin opwekkend om te zien hoe Chefren (Hagens) en
Erik (vdM) genoten van mijn moeilijke momenten in die belastingaffaire.
Het indiceerde voor mij hun diep gezonken allooi, maar ook hun weinig
ontwikkelde gevoel voor beschaving, menselijkheid en finesse. Ook het
later steeds opzettelijk en pijn opzoekend terugkomen op die affaire,
steeds weer trachten de pijn te doen herleven, zette me aan het denken.
Wat wil die man nou? Welke prikkel jaagt hij na? Waarom zoekt hij steeds
opnieuw de pijn bij de ander op, waarom wil hij coute que coute ráken,
pijn doen, kwetsen, vernederen? Of vráágt hij juist om harde woorden
terug, en laaft hij zich aan die afstraffingen?

> * Ik meende (maar wellicht vergis ik mij) dat Erik in werkelijkheid
>   een gesjeesde psychologie-student is ?

Kan zijn. Naar mijn mening heeft hij een diep gekrenkt gevoel van
eigenwaarde, géén gevoel van eigenwaarde. En hij is boos op de
stiefvader, de indringer, en die boosheid heeft hij uitgebereid gericht
op álle 'stiefvaders', alle symbolische indringers en vaderfigueren, dus
autoriteiten, journalisten, bestuurders. Zij allen moeten boeten voor de
(wel of niet werkelijk geplaagde) wandaden van zijn reële stiefvader, en
voor het feit dat zijn moeder niet de zijde van de zoon koos, maar die
van haar nieuwe man, de belager van Erik.
Het ís ook niet niets, als dat gebeurt. Ik zou ook hels zijn.

>   Als'ie wat beter had opgelet, had hij voornoemde kennis alsnog via
>   academische weg kunnen opdoen... Maar wellicht was de projectie
>   van het geleerde op z'n eigen leven te pijnlijk (en projecteert hij
>   haar daarom liever op anderen) ?

Die indruk heb ik ook. Zijn wereld bestaat voornamelijk uit vijandelijke
machten die hem belemmeren en tegenhouden. Naar zijn beleving wordt hij
omringd door oneerlijke autoriteitsfigueren, psychologisch gezien
verradende vaders en moeders. Als Erik in staat zou zijn een "basic
trust" in de mensen om hem heen op te bouwen, zou hij minder agressief
zijn, en in staat zijn tot een redelijke, volwassen, intelligente, zelfs
gevoelige dialoog. Want intelligentuie bezit hij wel, ik schat zo'n
125-130 IQ, maar zijn emotionele huishouden  maakt het allemaal weer kapot.

Jammer ja.