Senaatsfractie PvdA: Geen Iraq-enquete

Sun Mar 4 22:37:33 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  GPD
Datum: 4 maart 2007

PvdA in senaat: Geen studie naar steun aan oorlog Irak

Voorzitter Han Noten van de Eerste Kamerfractie van de PvdA acht zich te
zeer 'verbonden' aan het regeerakkoord om het initiatief te nemen voor
een onderzoek naar de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak. 'Tenzij
er nieuwe feiten op tafel komen, vinden wij het niet aan de orde', aldus
Noten.

Tot een parlementaire enquete of een parlementair onderzoek komt het in
geen geval. 'Dat zijn veel te zware instrumenten.' Jacques Tichelaar,
voorzitter van de Tweede Kamerfractie van de sociaaldemocraten, zei
zaterdag dat de PvdA-senatoren zelf moeten beslissen of zij een onderzoek
willen.

Hoewel de PvdA, evenals D66, SP en GroenLinks, een onderzoek graag had
gezien, moet Tichelaars fractie zich houden aan het regeerakkoord. Daarin
is met CDA en ChristenUnie afgesproken dat een onderzoek naar de besluit-
vorming rond Irak er niet komt.

'Ontzettend moeilijk'

Noten benadrukt dat die afspraak door de PvdA-onderhandelaars 'in volle
bewustzijn' is gemaakt en door het PvdA-congres is bevestigd. 'Ik vind
dan ook niet dat ik veel ruimte heb. Hoewel wij het er allemaal ontzettend
moeilijk mee hebben, zowel Tichelaar als Wouter Bos en ik. Maar we willen
een betrouwbare regeringspartner zijn; het is een dilemma'.

Irak werd in maart 2003 door Amerikaanse en Britse troepen binnengevallen
zonder mandaat van de VN-Veiligheidsraad. Nederland was een van de landen
in de zogenoemde 'coalition of the willing' en stuurde later troepen als
onderdeel van een stabilisatiemacht.

De afgelopen jaren heeft de PvdA in de Tweede Kamer herhaaldelijk gevraagd
om een onderzoek naar de besluitvorming rond Irak. Maar in de coalitie-
onderhandelingen heeft de partij die eis laten vallen.

--------
(c) 2007 GPD