Analyse: Oppositieverklaring

Sun Mar 4 10:38:34 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op,
   https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0604&X=&L=d66&P=R2157
gaf ik een simpele analyse van het Sociaal-liberaal Manifest 2006. Daarbij
keek ik louter naar de frequentie van voor dat manifest en voor D66 karak-
teristieke sleutelwoorden.

Destijds was ik buitengewoon gekant tegen dat manifest. Als ik eerlijk wil
zijn, dien ik de 'Oppositieverklaring' van Pechtold,
   https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0703&X=&L=d66&P=R12777
(raar dat ze niet op de D66-site staat, trouwens) aan exact dezelfde test
te onderwerpen. Bijkomend voordeel: kan men de twee verklaringen met elkaar
vergelijken en da's wel zo aardig.

Daar gaat'ie dan...

Keyword           Oppositieverklaring   Manifest
                  Frequentie            Frequentie
D66                   10                    5
Europa                 9                   27
Democratie             3                    4
Durven                 3                    2
Vrijzinnig             2                    0
Vrijheid               1                   12
Sociaal-liberaal       1                   10
Toekomst               0                    7
Denken                 0                    4
Waarden                0                    4
Manifest               0                    2
Solidariteit           0                    2
Burgemeester           0                    0
Hervormingen           0                    0
Kiesstelsel            0                    0
Regels               238                  605 --> correctie: 2.5

De verschillen (de tweede kolom moet men vermenigvuldigen met 2.5 om
het te mogen vergelijken met de derde) zijn opmerkelijk...
 * De aandacht voor D66 zelf is met een factor vijf toegenomen.
 * De aandacht voor Europa is met 10% gekelderd (nog steeds vrij hoog).
 * Twee maal zoveel aandacht voor de democratie.
 * Dat 'durven' was ooit de subtitel van het manifest. Pechtold durft
   desontdanks vier maal zoveel als Dittrich.
 * Sociaal-liberaal kelderde met een factor vier, de vrijheidsmanie
   met een factor vijf. De kwalificatie 'vrijzinnig' is terug en is
   van hetzelfde gewicht als D66 zelf bij Dittrich.
 * Verder zijn we van die vreselijke 'toekomst' verlost.
 * Minpuntjes zijn opnieuw het ontbreken van uitspraken over het kies-
   stelsel en de gekozen burgemeester.

Al met al bepaald geen slechte score...  :-)