Oppositieverklaring (Bijdrage D66 aan debat over regeringsverklaring)

Sun Mar 4 10:02:38 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  Alexander Pechtold
Datum: 2 maart 2007

Sociaal-liberale oppositieverklaring
------------------------------------
Eerste termijn van de D66 fractie tijdens het debat over de regeringsverkla-
ring van het kabinet Balkenende IV

MdV,
Blijheid, spirit, teamgeest, vertrouwen en vooral veel samen. Het kan niet op!

Ik feliciteer de fracties van CDA, PvdA en CU met het gesloten akkoord. De
ploeg zit er en klagen of kritiek hebben, geeft snel het gevoel van
spelbederf. Behalve dan misschien klagen over de akoestiek in de Treveszaal.
Als de komende jaren het kabinetsbeleid doorbroken wordt, krijgen we toch
niet de smoes te horen ik had het niet goed verstaan. MP, niet accepteren,
wij roepen het afgedwaalde schaap dinsdag naar de Kamer. Ik heb er ervaring
mee. Samen krijgen we uw kabinet wel in het gelid.

De informatie was vernieuwend: een rondreizend circus.
Wekenlang geen nieuws, zelfs geen lekken.
Wel hoge verwachtingen.
Een aantal is beloond:
Het generaal pardon.
De impuls in oude wijken.
Ook de doelstelling voor schone energie is prima.
Maar worden er ook knopen doorgehakt?
Durven ze de woningmarkt, vastgelopen door aftrek en subsidies echt aan te
pakken?
Durven ze noodzakelijke maatregelen te treffen voor de opvang van
vergrijzing?
Durven ze Nederland mee te nemen in een heldere visie op Europa. Anderhalf
jaar stilte is toch wel voldoende?
Wat gaat er met het onderwijs gebeuren?
Lichten we eindelijk het deksel van de doofpot Irak?

Teleurstelling

Teleurstelling op deze punten.
Belangrijke punten voor D66. Want:
Geen verdere aanpak van hypotheekrenteaftrek, dus een onbegaanbare koopmarkt
voor starters en jongeren. Een AOW-plan voor ná het vertrek van dit
kabinet, door het CPB bureaucratisch en onuitvoerbaar verklaard. Een
Europa-paragraaf, die van buiten naar binnen kijkt, en geen oplossing biedt
voor de impasse na het referendum.

Europa

We missen de trein niet, want die rijdt gewoon verder.
Met ons op het balkon.
Wat is een actieve rol in Europa vraag ik de MP?
We gaan het verdrag toch niet uitkleden?
Kleed het om of kleed het aan, maar laat Europa meer democratie zijn, minder
bureaucratie.
Vanochtend gaf de MP aan dat de EU goed is voor Nederland, maar ik wil dat
Nederland weer goed is voor de EU; dat Nederland voorop loopt. Laat het
(Europa) meer dan een markt zijn, maar ook energie, ecologie, migratie,
defensie, zat om Europa van ons te maken.
Breng Europa bij ons, maak ons Europeaan!

Irak

Geen onderzoek naar onze steun aan de oorlog in Irak.
Een doofpot waar voor ons nu geldt dat de bewijslast is omgedraaid. Bang
voor Bush.
Bang om niet voor vol te worden aangezien is Nederland meegezogen in een
oorlog.
De hele wereld erkent het: geen massavernietigingswapens, geen banden met Al
Qaida.
Inmiddels speculeren de VS openlijk op het binnen vallen van het volgende
land, Iran.

En lopen weer op de VN vooruit. Wij willen een onderzoek, wij willen weten
waarom Nederland deze oorlog prematuur steunde.
Laat de MP een keer over zijn lippen krijgen: we hebben ons toen vergist, de
feiten waren toch anders.
Voor de PvdA is dit een punt dat niet is binnengehaald.
Alsof het een puntje is.
Alsof je zegt: 'We hebben de deugd van eerlijkheid moeten prijsgeven, maar
we hebben er de prachtwijken voor teruggekregen.'
Ik wil de grenzen van de PvdA weten, hier en in de Eerste Kamer. Samen weten
is samen leren!

Afrekenbaarheid

MdV,
Het kabinet schuift veel vooruit.
Voor de zomer moeten afspraken worden gemaakt, concrete afspraken. Want dat
is een zwak punt in dit akkoord.
Nauwelijks afrekenbare doelen.
Waar wil deze regering over vier jaar staan?
Hoe ziet Nederland eruit in 2011 en daarna?

Groen & Milieu

Ook over het milieu nog veel onduidelijkheid.
We zijn tevreden met de 30% schone energie.
Ook blij met dat het kabinet het voorstel van D66 voor 20% energiebesparing
tot het zijne heeft gemaakt.
Niks dan lof.
Maar het bedrag dat hiervoor is uitgetrokken is te beperkt.
Mijn vraag aan de MP: Wat is leidend de percentages of het geld?
Maar ook wil ik een antwoord waarom er geen geld is voor groen in en om de
steden?

De pluriforme samenleving

MdV,
Balkenende IV heeft een visie op de maatschappij die uitgaat van een sterk
sturende overheid.
Als antwoord op ongenoegen en onbehagen.
Ongenoegen en onbehagen over globalisering en Europa, vreemdelingen en
integratie, wijkproblematiek en veiligheid. Nederlanders willen meer
houvast, zegt het kabinet.
Doorgeschoten individualisering is niet goed, zei minister Bos Doorgeschoten
saamhorigheid, waarin het individu verstikt, evenmin, zeg ik op mijn beurt.
De samenleving is niet ongedeeld, maar pluriform.
En dat wil ik zo houden.

Pluriformiteit is onze kracht.
Tegenstellingen en botsende meningen houden de samenleving levend. Ze zijn
zuurstof voor democratie.
Du choc des opinions.
Ik deel dus de probleemstelling, maar niet de oplossing.
Omdat wij een fundamenteel andere kijk hebben op de samenleving.

Ja, de overzichtelijke samenleving van de tweede helft van de vorige eeuw is
verdwenen.
Er is een veel interessantere en uitdagender voor in de plaats gekomen.
Alleen luisteren is niet genoeg.
Als dit kabinet mensen wil betrekken dan zijn contacten en contracten niet
voldoende.
Echte invloed van mensen, daar gaat het om.
Het is mooi om over samen te praten, in dit akkoord zelfs 147 keer! 147 keer
'samen'
En deze ochtend nog 44 keer
Mij bekruipt een beklemmend gevoel.

Een naief blijmoedig, opdringerig, niet vrijblijvend samen. Een samen
gericht op overzichtelijke, bestaande structuren: het klassieke gezin, de
bonden en de kerk.
Het is de taal niet van een VU-kabinet, maar van een Déja-Vu- kabinet. Niet
een samen dat de vrijheden en rechten van het individu voorop stelt.
Niet een samen dat erkent dat nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden. Jongeren
die op internetcommunities zitten.
Hoogopgeleide allochtonen, die vang je niet met etnische zelforganisaties.
En wat dacht u van tweeenhalf miljoen alleenstaanden, buiten uw
gezinsbeleid.
En zeker geen samen dat invloed betekent.
Geen woord over de stand van de democratie, geen letter over de
aanbevelingen van de Nationale Conventie.
Meepraten volgens oude structuren; corporaties, bonden en
belangenbehartigers.
Vanochtend zei de MP dat het kabinet uiteindelijk als het nodig is knopen
doorhakken.
Hoe garandeert u dat iedereen kan meebeslissen in uw samen-gevoel, vraag ik
de MP?

Medisch-ethische kwesties & homorechten

MdV,
Vanuit de gedachte van zelfbeschikking heeft D66 als vrijzinnig liberale
partij met spanning afgewacht of de PvdA een poortwachter is bij medisch
ethische kwesties, bij homorechten en andere libertijnse verworvenheden.

Veel is gezegd over abortus en euthanasie.
Ik snap werkelijk niet de gelatenheid, grenzend aan onverschilligheid onder
het mom van Ach ze komen toch niet aan de wet.
Wij zullen bovenop al deze themas zitten.
Ik kijk namelijk niet alleen naar de tekst, ook naar de intenties van deze
partijen.

Daarom:
Geen oneigenlijke keus tussen abortus en adoptie.
Geen zogenaamd mild alternatief voor euthanasie.
Keuzevrijheid!
Blijf uit de spreekkamer, blijf van het sterfbed!
En ook: geen grensverlegging bij de plicht van ambtenaren de wet uit te
voeren.
Tal van gemeenten weigeren vaak (op initiatief van D66) de klok voor het
gelijkwaardige homohuwelijk terug te draaien.
En mag ik alsjeblieft zelf beslissen wanneer ik ga winkelen of de
bibliotheek bezoek.
Is nu prima geregeld: de zondag is van ons allemaal.

Een medisch ethisch thema dat niet beschermd moet worden, maar ruimte moet
krijgen is pre-embryonaal stamcelonderzoek.
Onderzoek op een klontering van ongeveer 30 cellen, voor bijvoorbeeld
vruchtbaarheidsonderzoek.
Want daarover gaat het.
Graag overtuig ik dit kabinet dit jaar waarom, ook vanuit christelijke
ideologie, dit mogelijk moet zijn.
Laat niet andere landen de ethische kooltjes uit het vuur halen.
Wij zijn een kennisland om hierin voor te gaan, zonder dogmas.

Onderwijs

Vanzelfsprekend steunt D66 dat er weer geld bijkomt voor onderwijs. Wij
maken ons wel zorgen over de besteding.
Waarom niet concreter: leraarsalarissen, een conciërge op elke school en
wel door een echte baan.
Niet door een van de maar liefst vijf nieuwe varianten op Melkertbanen.
Nee, echte banen, geen gesubsidieerde arbeid.
Het onderwijs is niet geholpen met gratis boeken alleen.

D66 verwacht van de drie nieuwe bewindslieden op dit ministerie veel
ambitie.
Er komt een tekort van duizenden leraren aan.
De uitval - vooral in het VMBO - is tragisch en het aantal zwakke en zeer
zwakke scholen onacceptabel.

Nog twee korte vragen:
- De MP sprak vanochtend over culturele zekerheden die ter discussie staan.
Bedoelde hij daarmee de verregaande toepassing van het profijtbeginsel bij
de podiumkunsten? Een gigantische bezuiniging met dramatische gevolgen.
- Waarom de Antillen en Aruba ondergebracht bij Justitie. Ik neem aan dat na
de statuutwijziging dit weer bij BZK, het moederdepartement wordt
ondergebracht.

MdV,
In 1989 werd een coalitie gevormd van CDA en PvdA.
Van Mierlo kondigde aan oppositie voor een centrum-links beleid te voeren.
Vandaag vormen CDA en PvdA met CU een christelijk conservatief kabinet. D66
zal constructief zijn waar mogelijk, met alternatieven komen waar nodig.
Laten zien dat Nederland vrijer en vrijzinniger kan, zonder betutteling,
tegen dogmatiek, met de blik naar buiten en het lef om verder te kijken dan
wat goed is voor de korte termijn.
Geen oppositie voor en niet tegen dit kabinet.
D66 wil een redelijk alternatief zijn.
D66 voert oppositie naast dit kabinet.

--------
(c) 2007 Alexander Pechtold