Wilders

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Fri Mar 2 03:28:22 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Raimond de Tempe schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Ik vind het ook een non-issue.

Iets te simpel, ben ik bang Raimond.

>  Simpele boodschappen, dat is het
>  recept van zo'n type als Wilders. En dan stemmen trekken.

Yep !

>  Heeft de kiezer altijd gelijk?

Yep !

>  Het komt wel zo uit, maar ik vind dat een
>  slechte zin (citaat HAFMO !).

Als het land werkelijke als een democratie zou functioneren zou er niet
zoveel aan de hand zijn.

> [...]
>  vestigen( zij is vertaalster). Als voormalige Nederlands onderdaan
>  zou ze wel redelijk makkelijk een NL paspoort kunnen terugkrijgen.
>  Maar inleveren van haar andere paspoorten - nee, dat wilde ze
>  beslist niet. Want dan is de weg terug niet zo makkelijk. Nu is zij
>  toch binnen vrij korte tijd naar Australië teruggekeerd, toen haar
>  het sociale-politieke klimaat hier zo tegenviel. Geborneerde
>  zeurpieten zijn het in NL! (Dat was net met de periode na de moord op
>  Fortuijn.) En ze wilde haar kleinkinderen daar ook niet graag missen.
>
>  Kijk, dat is het - je hebt een weg terug.

Een omissie in de Rechten van de Mens?

>  Daarna moet je kijken wat
>  er per land/nationaliteit aan de hand is. De Marokkaanse
>  nationaliteit is, net zomin als de Franse, af te leggen. Je bent er
>  geboren, klaar.

Eens. Je kunt je culturele achtergrond niet van je afschudden.

Over Fransen en het afleggen van je wortels gesproken:
http://www.tertio.be/archief/2007/T368/T368-k1.htm
Filosoof André Comte-Sponville:
‘Atheïst hoeft joods-christelijke wortels niet te verloochenen’
"
Frédéric Lenoir & Karine Papillaud

*Atheïst, materialist, maar trouw aan de joods-christelijke traditie. Zo
typeert de lezenswaardige Franse filosoof André Comte-Sponville
zichzelf. Een interview met een origineel denker.

*In ons taalgebied behoort André Comte-Sponville niet tot het kransje
bekende hedendaagse Franse filosofen. Ten onrechte. Het discours van
deze ‘bekeerde’ 68-er is het lezen en overwegen waard, zowel voor
gelovigen als ongelovigen. De filosofie is voor hem in essentie het
zoeken naar wijsheid. Die helpt hem te overleven in een onbarmhartige
wereld. ,,Je doet niet aan filosofie om mooie zinnen te produceren,’’
vindt Comte-Sponville, zijdelings schampend op sommigen van zijn
generatiegenoten, ,,maar om je vel en je ziel te redden’’.
Spiritualiteit is voor hem niet het monopolie van de gelovigen. Zelf
vindt hij veel in de boeddhistische traditie, maar uiteindelijk weet hij
zich het meest schatplichtig aan het joods-christelijke erfgoed, dat hij
opnieuw leerde waarderen.

Onlangs verscheen van hem /L’esprit de l’athéisme/, nog niet vertaald in
het Nederlands. Eerder verscheen in Nederlandse vertaling /Kleine
verhandelingen over de grote deugden/ (Atlas, 1997) en /Van wijsheid tot
schoonheid. Dialoog over tien actuele kwesties/ (Lemniscaat, 2000) –
wijsgerige dialogen met zijn tegenvoeter Luc Ferry.
*In uw eerste werk, het tweedelige /Le Traité du désespoir et de la
béatitude/ dat in de jaren 1980 verscheen, ging u tegen de tijdgeest in,
door filosofiebeoefening te zien als het zoeken naar wijsheid en
levenskunst. In uw denken verbindt u het tragische van het bestaan aan
het verlangen om zin te geven aan het leven. Waar haalde u dat?

*,,Uit mijn kindertijd, zoals altijd. Mijn ouders kwamen niet overeen,
mijn vader was een heel dominant heerschap, mijn moeder depressief. Na
haar zelfmoord bedacht ik me: ‘Alles was vals aan haar, behalve haar
ongeluk.’ Haar ongeluk is me altijd blijven vergezellen. Ik begon
filosofie te studeren om daaraan te ontsnappen. Ik vond het leven te
hard om er door een pessimistische levenskijk nog een schep bovenop te
doen. Je moet in je leven al heel weinig ongeluk hebben gekend om zoveel
moeite te doen, zoals een Emil Cioran, om je elke moed en moraal te
ontzeggen. Je doet niet aan filosofie om mooie zinnen te produceren,
maar om je vel en je ziel te redden. De filosofie was mijn goede moeder.
Ze heeft me helpen leven, terwijl ik daarvoor zo weinig talent had.
Vooral de Griekse wijsheid heeft me getoond dat vreugde en waarheid
kunnen samengaan. Dat is wat wijsheid heet. In dat eerste boek, /Le
Traité du désespoir et de la béatitude/, wilde ik een wijsheid zoeken
voor onze tijd, tonen dat zij van materialistische, rationalistische en
niet-religieuze oorsprong kon zijn. Maar daarin stond ik heel alleen. De
meest getalenteerde denkers van onze generatie, Louis Althusser, Michel
Foucault, Gilles Deleuze, Jacques Derrida, enzovoort spraken amper over
wijsheid.’’
..
"

>  De Turkse was de voorwaarde, jaren lang en misschien
>  nog zo, om ueberhaupt onroerend goed in het land te kunnen kopen.
>  Waarom zou je die dan afstaan? Als je niet in militaire dienst hoeft,
>  en voor een kleine 100 euro per zoveel jaar het paspoort in stand
>  kunt houden? Wie weet wil je wel eens iets kopen voor een kind dat
>  terug wil, zoals ook hier ouders voor kinderen soms een huis kopen.

Maar, zouden mensen niet los moeten staan van welke overheid dan ook?
Een universeel recht?

>  Een idioot gezeur - die Wilders.

Nah, ook dit is gezeur, Raimond.

>  Maar helaas is er een niet te verwaarloosbaar aantal mensen die door
>  dit soort kletskoek gecharmeerd wordt.

?? Z´n populisme, en/of het gebruik maken daarvan?

Henk Elegeert