D66 en huurliberalisatie

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Tue Jul 31 11:41:54 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Anders dan Antid Oto denkt was ik helemaal niet voor ongebreidelde
huurliberalisatie. Dat kan alleen als er een eind wordt gemaakt aan de te
grote schaarste aan woningen. Zeer eens dus met Fritz dat er meer moet
worden gebouwd. Alleen dan kan een markt zijn werk doen, niet in de huidige
situatie. Dus moet je nu nooit liberaliseren (en dat vond ik voorheen ook
al).

Een aanvullend punt zijn nog de hoge bouwkosten in Nederland. Behalve de
vele regels worden die ook beinvloed door het feit dat de bouw nog een
volledig afgeschermde sector is, waarin vakbonden en (algemeen verbindend
verklaarde) cao's het voor het zeggen hebben. Dat is het geval in de echte
bouw, maar ook in afgeleide sectoren (schilders, installateurs). En dan
bedoel ik niet dat we naar Bulgaarse tarieven moeten, maar bijvoorbeeld in
Duitsland en België zijn de loonkosten veel lager - en dus kun je daar ook
voor veel minder geld hetzelfde huis bouwen.

En verder verrijken gemeenten zich aan de grond - ook een stuk minder in de
beide buurlanden.

Conclusie wat mij betreft:
-eerst meer bouwen (eind aan de schaarse), voordat je een (groter) deel van
de markt kunt liberaliseren;
-gemeenten moeten werken namens de bewoners, niet namens zichzelf;
-bouwkosten omlaag door grotere concurrentie op arbeidsvoorwaarden; Duitse
en Belgische bedrijven gewoon toelaten tegen hun voorwaarden (en dus
afschaffing van de zgn. 'detacheringsrichtlijn' uit Europa, die de insiders
op de arbeidsmarkt beschermt.

Overigens: de discussie wordt dikwijls sterk gedomineerd door Amsterdam en
Amsterdammers. Amsterdam kent inderdaad qua woningmarkt een zeer
uitzonderlijke situatie: veel huur t.o.v. koop, veel regulering, veel lage
inkomens, hoge marktprijzen. Ook wanneer je dus in een latere fase zou
willen liberaliseren, kan dat in Amsterdam zeer onverantwoord zijn. Dat wil
echter niet zeggen dat het niet zou kunnen in Lelystad of Tilburg.

Op 31-07-07 heeft Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> het volgende
geschreven: