Homo-partij: D66 slaat terug met discriminerende motie

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Mon Jan 29 15:16:08 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

>  Zo'n uitspraak heet een generalisatie.

Ook. Het ging er mij vooral om te duiden dat de theist de eigen positie
gebruikt om het ander te duiden. Ik zag de analogie niet welke Marc
gebruikte.

>  Het zij dé Duitsers die
>  fietsen stelen, dé Moslims die niet willen integreren,

Dit  is het  terrein van  de vooroordelen (niet  in  alle  gevallen) en
de vaak valse beschuldigingen.
Daar  hebben we het  nu  niet  over, dacht  ik.

 > dé theisten
>  die dicrimineren.

Dat doen ze ook maar ik heb daarbij geen negatieve lading. In groepsverband
komt die er wel vaak, en zien we de ´beschuldigingen´ doelend op gedrag
dat beoordeeld  wordt.

 > Iemand die in god gelooft discrimineert niet.

Lijkt me een generalisatie, Hein

Nee op zichzelf en daardoor alleen niet. Die gaat voorbij aan het
aantoonbare en  zet een kwaliteit in - al dan
niet bewust- om zijn/haar wereld te willen verstaan/begrijpen. Daar is
niets op  tegen, zij het dat het nogal
wat beperkingen kent. De behoefte zelf is er overigens een die breed
gedragen wordt.

>  Iemand die níet in god gelooft discrimineert ook niet.

Is een verstandige keuze, inderdaad. ;) Maar *ook* een generalisatie.

Hangt natuurlijk een beetje van zijn/haar handelen af, maar is
ook/eveneens niet uit te sluiten.

>  Mensen die
>  discrimineren zijn gelovigen, ongelovigen, theisten, atheisten en
>  voetbalsupporters en big brother participanten en...en....je vindt ze
>  overal.

Precies, Hein,  maar nu heb je het ook over daadwerkelijk gedrag.
Echter, in de verschillende werelden van theisten en zogenoemde
atheisten, bestaat de atheist enkel op grond van de tot norm verheven
theisme.

Zet van beiden een op een tot dantoe onbewoond eiland en hoe verhoudt
zich het dan?
Wie maakt dan onderscheid(/disciminatie) op grond waarvan?

 > Henk, beetje mentale discipline graag.

Pas nog opgepoetst, Hein. :)

Henk Elegeert

http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/31489484/items/32963895/
"
Column: Verdrag
Desanne van Brederode

Het was een aandoenlijke foto, woensdag in het NRC-Handelsblad. In
Utrecht tekenden vertegenwoordigers van de belangrijkste godsdienstige
en levensbeschouwelijke stromingen in Nederland dinsdagavond een
gezamenlijke verklaring van wederzijds respect, in aanwezigheid van
koningin Beatrix. Daarin spraken zij uit dat geen enkele religie of
levensbeschouwing mag aanzetten tot geweld of discriminatie jegens
andersdenkenden. Een mooi gebaar, en al de volgende dag hadden via de
website ruim 300 organisaties en particulieren hun instemming betuigd.
Toch, niets is makkelijker dan een tekstje doorlezen, 'Mwah, daar ben ik
het in grote lijnen wel mee eens,' en vervolgens een krabbel zetten of
een emailtje sturen. In mijn natuurwinkel circuleren geregeld pamfletten
tegen het genetisch modificeren van gewassen of het fokken van
kistkalveren; met een simpele handtekening kun je het protest
versterken. Leve de macht van het getal. Maar wat, als je diezelfde
avond uit eten gaat en filet van kistkalf bestelt? Moet je dan op
maandag terug naar de winkel en je naam op de lijst weer doorkrassen? Er
is toch niemand die je controleert...
Discriminatie jegens andersdenkenden mag niet. Daar zijn alle
ondertekenaars het over eens. Niettemin geloven ze allemaal dat hún
levensbeschouwing de juiste is, de enige weg naar morele perfectie, tot
over de dood heen. En laten we eerlijk zijn: iedereen die een
overtuiging aanhangt, godsdienstig of niet, denkt over andersdenkenden
heimelijk: wat jammer dat ze nog niet begrijpen dat ik eigenlijk gelijk
heb. Reken maar dat ook de felste tolerantie-voorvechter laatdunkend
over Tokkie-types denkt. Dat de wetenschapper die 'neutraal' aantoont
dat religiositeit een veel voorkomende, maar primitieve hersenreactie
is, stiekem neerkijkt op de sukkels die zo'n epileptisch aanvalletje
voor vol aanzien. 'Ik denk, dus ik besta' is in praktijk vaak 'Ik heb
gelijk, dus ik besta.' Zelden laat iemand zich in een debat overtuigen
door de visie van een opponent. En bij een avond over het tegenwicht dat
kunst kan bieden aan de verloedering, zitten altijd uitsluitend mensen
díe al cultureel onderlegd zijn: 'Ik besta bij gratie van gelijkgestemden'.

Wat was het prachtig geweest als de vertegenwoordigers van de
verschillende religies hun gewaden hadden omgeruild, om een jaar lang
voor andermans parochie te preken. Als ze de moed hadden gehad zich in
een onbekende kudde met vaste overtuigingen, regels en rituelen zelf
eens een andersdenkende te voelen. Dat doet namelijk pijn. En dan pas
wordt je geloof getest. Alle stichters van alle wereldreligies, van
Mozes tot Mohammed, van Boeddha tot Jezus, hebben zich in de eigen
gemeenschap eenzaam gevoeld. Ze zijn als andersdenkenden begonnen en
meestal ook geëindigd. Niemand van hen heeft een handtekening onder een
door anderen opgesteld verdrag gezet.

Luther schreef zijn stellingen zelf en sprak namens zichzelf - juist
omdat hij diep geloofde, durfde hij de wetten en uiterlijkheden van zijn
godsdienst te hekelen. Discriminatie kan leiden tot het doden of althans
monddood maken van andersdenkenden. Maar steeds het veilige gezelschap
zoeken van gelijkgestemden, dat is geestelijke zelfmoord. Wie echt
gelooft dat een krabbel zetten voldoende is, krast zijn eigen geweten door.
"

Vol vooroordelen, lijkt me, een ´beeldenstorm´ tot gevolg. Het was
prachtig geweest als zij een gewaad had omgeruild, en een jaar lang voor
andermans parochie zou gaan preken. :)

Maar ze ontrafelt het allemaal niet, he! Ze gaat er emotioneel reageren,
weet (claimt het) dat de stichters zich in eigen gemeenschap eenzaam
hebben gevoeld. Maar is een staaltje lariekoek. Hoezo zou de eigen
gemeenschap al  hebben kunnen bestaan voor de oprichting ervan?

Dat, 'Ik denk, dus ik besta', is op zich ook al een lastige.
Dat ´is in praktijk vaak 'Ik heb gelijk´,  uiteraard zou ik zeggen. :)