lafheid

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Jan 25 02:34:55 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Die scheve schaats blijft me dwars zitten. Jouw queeste naar de moraliteit
van de stemmer ook. Het d66 standpunt over de Armeense kwestie is nooit door
iemand maar ook verdoezeld. Nooit ook is er maar enige eis gesteld aan de
motieven van de kiezer: de argumenten waarom je wel of niet op een bepaalde
partij of een bepaalde afgevaardigde stemt is irrelevant voor de geldigheid
van de stem. In het privaatrecht kennen we het beginsel van FAQ: the Fair
Average Quality: als je een partij goederen koopt, stel een kilo tomaten,
dan mag een enkele tomaat verrot zijn, en toch heeft de verkoper aan zijn
leveringsplicht voldaan: de gemiddelde kwaliteit voldoet.

In onze kieswet is deze norm vanzelfsprekend nergens te vinden, nog sterker,
de kieswet is in de inhoud van haar regelingen tamelijk formalistisch, maar
ja, je moet wel over enig juridisch denkvermogen beschikken om de ratio
daarvan in te kunnen zien (hear, hear Fritz), maar een redenering per
analogiam zou moeten leiden tot de conclusie, dat het niet aangaat in een
democratie na te gaan, wat de motieven van de stemmer voor zijn keuze
geweest is. Volstaan moet, dat de stem rechtsgeldig is uitgebracht.

Over stemmen gesproken: U kunt tot morgenochtend op de site van Pauw en
Witteman (www.nps.nl, pauw en witteman, poll) stemmen over de nieuwe
minister van bestuurlijke vernieuwing. Kandidaten zijn: Pechtold, niemand en
Paul de Leeuw (Niemand staat ruim voor, Pechtold ruim achter). Uw motieven
gaan me niet aan, maar ik zou Pechtold stemmen.

Groet,

De heer Jouwstra