Wetenschappelijk wangedrag: Energie, klimaat en zeewaterpeil

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Jan 16 13:25:22 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Ik heb zojuist het broeikas-sceptische artikel in Elsevier,
>    http://www.elsevier.nl/login/login_preview_e.asp?strretpath=http%3A%2F%2Fwww%2Eelsevier%2Enl%2Fmagazine%2Fartikel%2Easp%3Fartnr%3D134017%26jaargang%3D63%26week%3D2
> gelezen. Er staat weinig nieuws in. Wel veel plaatjes die niet op de
> tekst aansluiten.
>
> Elsevier refereert naar,
>    http://www.elsevier.nl/opwarming
> maar ook daar staat weinig.

Geen abonnee van Elsevier, dus kan de volledige versie niet lezen.

> De grote boosdoener, de Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC,
> zit op Internet als,
>    http://www.ipcc.ch

Lijkt me allemaal eminent zinnig wat ik op die voorpagina zie staan:
"What progress has been made in understanding and attributing climate
change?" enz. (over het komende 'Climate Change 2007' report).

Ik denk maar als je flink aan het schoppen bent tegen een dynamisch
systeem, een systeem wat super ingewikkeld is met allerlei onvolledig in
kaart gebrachte terugkoppelingen, en waar je dus nog niet bijster veel
van begrijpt, dan lijkt me het toch common sense om wat minder hard te
gaan schoppen als er wat vervelends met dat systeem lijkt te gaan
gebeuren (opwarming).

Doen alsof je rustig kunt doorgaan zolang je het systeem nog niet
helemaal in de vingers hebt is Russiche roulette met ons aller toekomst
als inzet. Wie dáárvoor pleiten vind ik hufters.

Bart