zetelverlies en ontkenning

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 16 15:49:20 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Van alle partijen is D66 dus de enige partij die leden heeft verloren.
Zo'n tienduizend zijn er over. Van die tienduizend heeft een schamel 33%
meegestemd met lijsttrekkersverkiezing en TK lijst. In feite is van het
bestand slechts drieduizend leden actief, opgevat als meestemmend. Als
je naar de wèrkelijke actieven kijkt zullen er landelijk niet meer dan
400 á 500 zijn, en dat is een optimistische schatting.
En we gaan maar door met ontkennen. Met roepen dat er niets aan de hand
is. Het huidige LB heeft, nuchter vaststellend, gefaald. Pechtold heeft
gefaald. De campagnecommissie heeft gefaald. De huidige TK-leden hebben
gefaald. Het is redelijk zulks te poneren.
En we gaan maar door met ontkennen.
Al eerder heb ik gemeld dat ontkenning een psychologisch mechanisme is
dat de mens in staat stelt de (harde, onverdraaglijke) werkelijkheid  te
ontvluchten. Andere mechanismen:  scapegoating, bagatelliseren,
cognitieve dissonantie, blaming. Alles is binnen D66 waar te nemen.
Wil D66, waarvan ik één van tienduizend leden ben, terugkeren als
geloofwaardige partij in het Nederlandse politieke landschap, dan zal
een omslag moeten plaats vinden. Ik mijn kringen noemen we dit
"turnaround". Zo'n omslag heeft naast culurele en organisatorische ook
*personele* gevolgen, en moet daarom met vaste hand worden uitgevoerd,
liefst onder leiding van een buitenstaander die geen clientelistische
binding heeft met belanghebbenden. Dus geen vriendje van Pechtold, de
fractie, of van een lid van het LB.
De aanstaande voorzittersverkiezing kán, ik zeg kán, een begin zijn van
een noodzakelijke omslag. Kies daarom een buitenstaander, iemand met
ervaring in het bedrijfsleven. Iemand zonder personele banden met
sleutelspelers.
Als er wéér een vriendje (vriendinnetje) van De Graaf of Pechtold, van
Schouw of Van Der Laan (etc) wordt benoemd, dan is de partij verloren.
En ja, er zijn weer vier zetels in de peilingen gemeld. Halleluja. Vier
zetels. Als er iemand roept dat dát een teken is van herstel....dan zien
we een mooi voorbeeld van cognitieve dissonantie en ontkenning aan het
werk. Vier zetels is namelijk helemaal *niets* vergeleken met het
potentieel van een geloofwaardige progressieve, liberaal-democratische
partij in dit land.