Vermoeidheid ex-kankerpatienten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Jan 4 14:33:42 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> [...Kijk, hier hadden we het dus over... Inclusief de broer van Hein...]

Weet ik. Maar dat probleem speelt al veel langer en
is er geenszinds op verbeterd na de zgn.
'hervormingen' door kwakzalver Hoogervorst.

Die stelt ook niet langer de gezondheid van de
burger/patient centraal, maar de financiering en de
organisatie die daarvoor nodig is. En alle zgn.
kwaliteitsverbetering is nog verder weg
'georganiseerd/georkestreerd' dan ooit eerder.
Daar wijs ik al jaren op en krijgt van de politiek
geen prio omdat ze dan hun huiswerk over  moeten
gaan doen en waarschijnlijk zaken moeten gaan
terugdraaien, waar ze al helemaal geen zin in
hebben, om daarmee te moeten toegeven van de
samenhang ind de gezondheidszorg maar bitter weinig
te hebben begrepen. Enfijn, het artikel is het
zoveelste in de rij.

De invoering van het BIG is op zichzelf al een teken
aan de wand. Als bejaarde man/vrouw moet je als
'mondige' patient zelf besluiten welke hulpverlener
je in de arm neemt?

De vervolgstap is nog leuker. Als bv.
halfzijdigverlamde -als gevolg van verkeerd
handelen- kun je pas, nou lees maar: kan pas
opgetreden worden als hij schade of een
aanmerkelijke kans op schade veroorzaakt.
Nou, veel succes ermee.

De patient centraal of de zorg voorhem/haar?

En er zijn voorbeelden te over hoor van ouders die
opkomen voor de belangen van hun kind, vervolgen
eisen en op allerlei manieren botvangen, omdat de
overheid/lees de politiek de zaakjes wat dat betreft
  op orde heeft.

In die zin kan ik Menso goed volgen. Ze sluiten nog
liever een ziekenhuisafdeling -ook als er doden
vallen- dan tot vervolging over te gaan.

En Herre Kingma, dat was zo'n wauwel onder wiens
'gezag'/'verantwoordelijkheid' zo een en ander
plaats vond.

Tuurlijk 'weet' ie dat zo'n liberale wet 'strenge
handhaving' vereist. Zo ook, dat er onvoldoende
gebeurt/de. Gek he ?!?

BTW: waarom worden hier ex-(mede)verantwoordelijken
aan het woord gelaten? En verwijzen die dan naar hun
'staat van dienst' mbt. het huidige onderwerp? Naar
al die keren dat zij het bij de media onder de
aandacht .... laat maar, ik zie/hoor het al ...

De enige idd, Menso Westerouwen van Meeteren, met
een helaas nogal lastig voorbeeld, die nog van zich
doet horen. Het zou overigens goed zijn als die zaak
wel voor zou komen al was het maar om helderheid te
(ver)krijgen.

Maar goed, de verschillende ministeries hiervoor
verantwoordelijk liggen dan ook fysiek zo ver uit
elkaar. Voordat daar een boodschapper van het ene
ministerie op het andere arriveerd is moet er
minstens een halve eeuw gepasseerd zijn. Laten we
hopen dat er niet twee tegelijktijdig en van de
verschillende ministeries op pad gestuurd zijn. God
weet hoelang het dan duurt voor er uberhaupt enige
werkelijke communicaztie opgang komt. Ik schrijf het
alvast ook maar met een z. :)

Of komt Herre Kingma nog verantwoording
afleggen/verslag uitbrengen over zijn periode aan de
TK? Of willen ze daar op hun beurt niet op hun
geblunder worden gewezen?

"Volgens Herre Kingma, tot voor kort
inspecteur-generaal van de IGZ, vergt zo'n
liberale wet 'strenge handhaving'. 'Gaan mensen over
de schreef, dan moet er worden ingegrepen. Maar dat
gebeurt onvoldoende'", meldt de Volksrant.

"Van Meeteren laat het er niet bij zitten en heeft
onlangs een klacht ingediend tegen dit besluit van
het OM", meldt eveneens de Volksrant en laten we
eens kijken of daar in de TK aandacht voor komt!!!

Of de verantwoordelijke ministers in elke geval hun
verantwoording hierover zullen moeten afleggen en de
TK werkelijk een vinger aan de pols houdt.

Henk Elegeert