Bio-brandstoffen, waar blijven wij?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Feb 26 20:51:46 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn Meijering wrote:

>Electriciteit is geen bron van energie, maar alleen een manier om het te
>vervoeren.

Hoho, electriciteit is wel degelijk een bron. Accu's kunnen  motoren
aandrijven. Electrische aandrijving.

> Aardgas gaat heel belangrijk worden en is weliswaar schoner dan
>(ouderwetse) steenkool, maar het blijft een fossiele brandstof. Overigens
>kun je met moderne technieken heel schone brandstoffen produceren uit
>steenkool, afgezien van de CO2.

Ze zijn eindig, daar zit de kneep. Dus in principe een aardige
tussenoplossing, geen duurzame.

>Zonne-energie in voertuigen lijkt me voorlopig en misschien wel altijd
>onhaalbaar. Zonne-energie kost nu (aan productie) nog meer energie dan het
>oplevert.

Je kan via zonne-energie accu's opladen, die weer als aandrijving
gebruikt worden. Iemand vroeg of we de woestijn kunnen irrigeren tbv
bio-brandstoffen. kan wel, maar wordt lastig, want economisch
onhaalbaar. Maar het reeds bestaande plan de woestijnen, waar niets en
niets groeit, waar het loeiheet is, vol te zetten met
zonnekrachtcollectoren vind ik uitstekend.

>Je kunt het zelfs helemaal bio doen, afgezien van het feit dat het (nog)
>te duur is en dat er te weinig beschikbaar is. Je kunt uitstekende diesel
>maken uit biomassa. Het soort diesel waarmee Audi de 24 uurs race van Le
>Mans won...

Inderdaad, inspirerend.

>Mee eens en allemaal belangrijk. Maar op de korte tot middellange termijn
>helaas geen alternatief voor olie uit het Midden-Oosten.

Denk niet te doemerig, Martijn. Er is een omslag gaande, met name in de
top van het bedrijfsleven. Dingen kunnen ineens heel snel gaan.

>Hein toch! Ben je nu een bon-vivant of stiekem toch een volgeling van
>Calvijn?

Lees calvijns levenswandel. Die hield er wel van, van het leven. Maar in
t geniep.

> Het is geen paapse aflaathandel!

Lijkt er wel wat op.

> Je kunt een sluitend systeem
>opzetten waarin netto nul emissie toegestaan is. Dan moet je natuurlijk
>wel gaan betalen voor het invangen van CO2. Bijvoorbeeld door de landen in
>het Amazonegebied te betalen om het regenwoud intact te laten,
>biobrandstof te genereren of te betalen voor innovatieve methoden om CO2
>ondergronds te bergen. Voorlopig is zo'n nul netto emissie systeem
>politiek volstrekt onhaalbaar, maar daarom kunnen we er toch wel een begin
>mee maken?

Doet me denken aan de militaire dienstplicht in de 19e eeuw: rijke
mannen kochten hun dienstplicht af bij arme mannen. Prima toch? Als er
maar voldoende kannonenvlees is! Nee, elkeen zal de eigen
verantwoordelijkheid moeten nemen. Of dat nu Calvijn is of niet, het
moet wel.

>Ja en iedereen zou zich aan de wet moeten houden, lief voor elkaar moeten
>zijn enzovoorts.

Inderdaad.

> Helemaal waar, maar als we daarop inzetten bereiken we
>niks. Kleine stapjes, maar wel altijd voorwaarts.

Je lijkt m'n opa wel. En die is héél oud. (Allang dood eigenlijk). Niets
mis met principes als iedereen houdt zich aan de wet, en iedereen zou
lief voor elkaar moeten zijn. Leve John Lennon.