Bio-brandstoffen, waar blijven wij?

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Feb 26 20:45:41 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Jongens, ik heb hier toch allemaal dubbele gevoelens over. De hele
> milieubeweging hypet momenteel over klimaatverandering, maar is dat nu
> wel echt het belangrijkste milieu onderwerp? Kunnen we ons niet veel
> beter gaan richten op de bestrijding van fijnstof,
> grondwatervervuiling, gifdumping, e.d.? Zaken waarvan onomstotelijk
> vast staat dat ze de leefomgeving letterlijk verzieken.

Een goede vraag.

> We lopen het risico enorme investeringen te gaan plegen zonder
> resultaat te boeken, behalve dan wellicht in percentages CO2 uitstoot,
> maar dat is op zichzelf geen probleem, we hebben het niet over gif.

Inderdaad. Anderzijds, als we maar genoeg door blijven stoken zonder iets
aan de CO2 te doen eindigen we als de planeet Venus en dat kan niet de
bedoeling zijn.

Het is overigens maar de vraag of we die klimaatverandering nog kunnen
tegenhouden. Dat is geen reden om niks aan CO2-uitstoot te doen, wel een
reden om daarnaast te zoeken naar andere oplossingen om te voorkomen dat
we straks onder water zitten.

> Hoe lang is daar draagvlak voor, zeker als het de economie van ons,
> maar zeker ook in de derde wereld via emissiehandel, negatief gaat
> beinvloeden? Lopen we niet het risico ieder draagvlak voor
> milieubeleid in zijn algemeenheid langdurig weg te vagen? Net zoiets
> als na die Club van Rome enigszins gebeurd is.

Hoe denk je dat de emissiehandel de derde wereld negatief zal beinvloeden?

> [...]
> Alternatieve energie, vooral kernfusie wat mij betreft, moet dus zeker
> hoog op de agenda komen te staan. Maar is klimaatverandering de goede
> driver, of moeten we veeleer inzetten op de stijgende energiekosten
> door schaarser wordende fossiele brandstoffen? Ik heb sterk het gevoel
> dat we hier niet primair een milieuissue van moeten maken. Ook omdat
> milieugeld ook in de toekomst beschikbaar moet blijven voor de 'echte'
> directe milieuproblemen, bij ons (grondwater, fijnstof, e.d.) en in de
> ontwikkelingslanden (gifdumping, uitputting, e.d.).

Een goed punt. Een ander argument voor diversificatie is om minder
afhankelijk te zijn van het Midden-Oosten. Kan het daar misschien ook nog
eens vrede worden.